Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Simon Strand och Love Bonnier startar strategisk byrå

Publicerad: 24 Januari 2017, 20:47

Simon Strand och Love Bonnier.

Foto: Pierre Björk

Pr-konsulterna Simon Strand och Love Bonnier startar den nya byrån 500. Tillsammans vill de erbjuda kanaloberoende rådgivning och ungdomlighet i en senior nisch. – Vi bidrar med fräschare perspektiv i ett segment som ofta lider av traditionalism.


Ämnen i artikeln:

26 ClubPR-ByråerSimon StrandLove Bonnier

För vissa i branschen kanske Simon Strands och Love Bonniers samarbete inte kommer som någon nyhet. Duon har nämligen arbetat ihop sedan i somras. Det är först nu som de formaliserar samarbetet och grundar den nya byrån 500. Namnet kommer från en planeringsresa till Danmark i somras där de fick rumsnumren 249 och 251 på sitt konferenshotell.
– Vi känner varandra sedan ett par år tillbaka, och vi ville båda skriva ett nytt kapitel i våra yrkesliv. Sedan var det en lång process där vi diskuterade oss fram till att det här var rätt steg att ta. Och den tesen har vi fått bevisad att den stämmer, säger Simon Strand.

Han rekryterades till Prime direkt efter gymnasiet och har även jobbat en vända på Trigger i Oslo. Men de senaste åren har Simon Strand arbetat som fristående pr-konsult och byggt ett stort kontaktnät i Stockholm. Bland uppdragsgivarna finns AIK, Lufthansa och Amerikanska ambassaden. Vid sidan av sin pr-låda bloggar han även för Nöjesguiden och är senior advisor till Cohen+Co som arbetar med executive search och talent management.

Love Bonnier har en pol. kand från Uppsala universitet och arbetade fram till förra våren som konsult på JKL. Han är son till Bonnier AB:s förre vd Jonas Bonnier och hans och Simon Strands vägar korsades över en lunch häromåret. I fjol valdes han i nätverket 26 Club, som Resumé skrivit om.
– Jag var sugen på att testa något mer kreativt. På JKL jobbade jag främst med public affairs och krishantering, men också en del med opinionsbildning. De uppdrag som var roligast var de där man jobbade med media och kreativa idéer. Därför ville jag hitta något som var mer åt det hållet, förklarar Love Bonnier.

Han tycker att de båda matchar varandra perfekt.
– När jag och Simon började prata om det här kändes det som helt rätt steg att ta. Vi kompletterar varandra väldigt bra, och har roligt ihop. Han får saker att hända och är väldigt kreativ. Jag gillar att skriva och Simon har verkligen en förmåga när det gäller att hitta och ta kontakt med nya människor.

Från start består 500 av de båda hälftenägarna samt en handfull rådgivare inom olika sektorer. Dessutom har de samarbeten med ett antal olika byråer och leverantörer. Vilka dessa är vill de inte gå ut med i nuläget.
– Vi vill vänta med att gå ut med våra advisors till dess att alla är installerade och att vi jobbar med dem i projekt. Ett vanligt misstag är att gå ut och snacka innan det är satt vad man ska snacka om, säger Simon Strand.

Vad tillför ni för på byråkartan?
– Det saknas byråer som är födda ut något nytt och ungt, men som samtidigt kan ta sig an riktigt strategiska uppdrag. Ofta kommer strategisk kompetens med ålderdomlighet. Vi bidrar med fräschare perspektiv i ett segment som ofta lider av traditionalism.

Vilka typer av uppdrag vill ni bidra i?
– Vi bidrar redan i olika uppdrag. Men vi vill göra både komplexa marknadsuppdrag, public affairs-uppdrag och sådant som ligger i gränslandet mellan kommunikation och "X". Det kan vara hållbarhet, tech eller strategi. Det återspeglas också i de olika rådgivare som vi knutit till oss.

Målsättningarna för den nya byrån är kvalitativa snarare än kvantitativa.
– Vi har inte gjort en noggrann fem- eller tioårsplan, eftersom vi ändå skulle behöva göra om den om ett år i så fall. Vi ser oss mer som en boutique än volymbyrå. Men man kan bli ganska stor för den sakens skull. Man kan växa på ett sätt där kvalitet prioriteras.

Finns planer på att anställa fler?
– Ja, vi har planer på att bli fler. Men vi ska växa organiskt. Vi har inte tagit in externt kapital utan jobbar i kunduppdragen och försöker att växa i takt med dem, säger Love Bonnier.

500 beskriver sig själva som en helt kanaloberoende byrå. En sliten klyscha i kommunikationsvärlden, men Strand och Bonnier har för avsikt att göra verklighet av orden.
– Det som ofta händer är att man tjänar mer pengar på det ena eller det andra. Även om man kallar sig kanaloberoende kommer man ändå att gravitera mot de sakerna. Det skulle hända även oss om vi inte försökt rigga byrån på ett nytt sätt. Vi har försökt konstruera vår arbetsprocess, och kommer rekrytera på ett sätt som ska göra oss oberoende på riktigt, säger Simon Strand.

Du har jobbat som fristående konsult i många år. Varför vill du skala upp nu?
– Jag värdesätter frihet väldigt högt. Men jag kände att jag nått vägs ände i den rollen. Det var svårt att se hur det skulle kunna bli något mer än vad det var. Jag trivdes, men är nu redo att påbörja något nytt och bygga något.

Jag gissar att du fått många jobberbjudanden genom åren. Varför har du inte tagit anställning?
– I min roll har jag kunnat jobba med några av de bästa byråerna, men också i egna projekt. Det har gett mig komparativa fördelar jämfört med en anställning.

I dagsläget arbetar byrån med åtta uppdragsgivare. Vilka dessa är vill de inte offentliggöra just nu.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.