Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 7 april 2008, 14:25
OS-facklan släcktes i dag flera gånger under den tumultartade färden genom Paris. Sponsorerna Samsung och Coca Cola följer utvecklingen – men menar att det är för tidigt att säga hur varumärkena påverkas.
Den franska polisen tvingades i dag släcka OS-elden i tumultet under demonstrationerna på facklans väg genom Paris. Sponsorerna Coca Cola och Samsung tar dock oroligheterna med ro.
Peter Bodor är informationschef på Coca Cola i Sverige.
Coca Cola betalar ju för att synas i positiva sammanhang, då måste väl det här vara en missräkning?
– När väl evenemanget går av stapeln så tror jag att svenska folket sätter på sig sina vikingahjälmar för att heja fram idrottsmännen.
Erik Johannesson är nordisk pr-chef för Samsung som är både toppsponsor och möjliggörare av OS-facklans väg till Peking.
– Under så dramatiska omständigheter som i dag är det naturligtvis lätt att glömma bort de ursprungliga olympiska värdena.
Om det här blir långvarigt, riskerar det då inte att skada Samsungs varumärke?
– Vi kan ju konstatera nu att det här inte var en engångshändelse, och självklart följer vi utvecklingen. Men hur det här påverkar varumärket får framtida utvärderingar visa.
Tobias Wahlberg