Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Ska lära näringslivet att krishantera digitalt

Publicerad: 26 november 2014, 12:59

Christina Hammer och Suzanne Sandler

Hammer & Hanborg blir rekryteringspartner till StyrelseAkademien Sverige. Målet: få fler styrelser att rekrytera ledamöter med kompetens att utveckla företags digitala affärsmodeller.


Ämnen i artikeln:

Hammer & Hanborg

Samarbetet mellan Hammer & Hanborg och Styrelseakademin ska öka den digitala kompetensen i bolagsstyrelser. Ett första steg i samarbetet är en undersökning med 611 respondenter. Undersökningen visar att 77 procent anser att den digitala utvecklingen påverkar affärsmodellerna. Samtidigt saknar mer än hälften en plan för att hantera kriser i sociala medier.

– Styrelseakademin är proffsiga när det kommer till att utbilda styrelseledamöter och förstår hur arbetet i styrelser går till. Samtidigt som vi har kompetens om de digitala frågorna, säger Christina Hammer delägare i Hammer & Hanborg.

Ambitionen är att öka mångfalden i styrelser på nivåer där digitalisering är ett steg. Samarbetet ska även leda till att fler kommunikatörer får ökad kunskap om bolagsstyrning.  

– Det är lätt att man rekryterar folk till styrelser som är lika en själv eller som man känner. Rekryteringen behöver bli mer professionell. Den homogena sammansättningen speglar inte hur kunderna ser ut.   Om den digitala utvecklingen påverkar affärsmodellerna.

Är digital kompetens i styrelsen enda lösningen?
– Eftersom det är styrelsen som sitter på det yttersta ansvaret borde någon i styrkan ha den kompetensen. Sker en allvarlig kris kan det bli jobbigt att kommunicera i de sociala medierna om ingen med ansvar har den här jätteviktiga kompetensen.

– Inom StyrelseAkademien verkar vi för ökad mångfaldskompetens i styrelserummen och tillsammans med Hammer & Hanborg kan vi lyfta vikten av att ha tillgång till förståelse av digitaliseringens möjligheter och strategisk insikt om sociala media i styrelser, säger Suzanne Sandler, vd på StyrelseAkademien.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Hammer & Hanborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.