Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Ska skapa sund kreativitet

Publicerad: 15 April 2009, 08:38

I december köpte Sund Kommunikation konkurrenten Sargasso. Nu blir Torbjörn Runvik, en av grundarna till Sargasso, kreativ chef på Sund kommunikation.


Ämnen i artikeln:

Sund Kommunikation

Torbjörn Runvik, kreativ chef på Sund Kommunikation

Sargassos andra grundare Lina Nygaard har sedan tidigare utsetts till chef för Sunds kontor i Stockholm. Torbjörn Runvik tycker att sammanslagningen mellan byråerna gått väldigt bra.
– Vi ville komma in i ett större sammanhang. Samtidigt som Sund vill förstärka sitt erbjudande inom marknads-pr. Trots att byråerna hade lite olika inriktning har vi samma syn på vad som leder till lyckad kommunikation.

För reklambyråer är det en självklarhet att ha en kreativ chef, men på pr-byråer är det inte lika vanligt. Speciellt inte på byråer som är inriktade på ir och corporate communication.
– Jag ser ingen motsättning mellan att jobba strategiskt och att jobba kreativt. För mig handlar kreativitet om att vara nyfiken, lyssna och tillåta att många idéer kommer fram. Det är ett förhållningssätt som ska genomsyra verksamheten och konsulterna.

Till påsk utsågs Torbjörn Runvik som ansvarig för att höja kreativiteten på Sund.
– Jag vill jobba handfast tillsammans med våra olika arbetsgrupper. Det gäller också att ta fram verktyg och metoder som uppmuntrar kreativitet.

Har du något bra exempel på hur kreativitet har höjt en kampanj för era kunder?
– Vi jobbar med 20th Century Fox och deras dvd-släpp. Där gäller det att vara kreativ eftersom det egentligen inte finns någon nyhet med att en film släpps på dvd.
– När filmen Street Kings släpptes samarbetade vi med Playahead och skapade en tävling. Totalt deltog över 10 000 personer i den här tävlingen.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Sund Kommunikation

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.