Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Skandias Facebook-pudel efter kritikstormen

Publicerad: 9 November 2012, 14:41

Tobias Pettersson tillsammans med sonen Holger.

Foto: Skärmdump från gårdagens Plus i SVT

Berättelsen om Holger som dog fyra år gammal i sviterna av en allvarlig lungsjukdom i gårdagens Plus i SVT fick tittarna att gå i taket. Orsaken - Skandia vägrade betala merparten av försäkringssumman. På företagets Facebook-sida strömmade kritiken in. Vid niotiden i dag började försäkringsbolaget att korrespondera med belackarna.


Ämnen i artikeln:

SkandiaPlusFacebookSVT

Det var gårdagens avsnitt av SVT:s granskande konsumentprogram Plus som skapade massiv kritik mot försäkringsbolaget Skandia.

I programmet berättades om Holger Pettersson som avled fyra år gammal i en ovanlig lungsjukdom.

Efter dödsfallet begärde Holgers föräldrar pengar från försäkringsbolaget. Pengar som Skandia till stor del vägrade att betala. Försäkringsbolaget hänvisar till sin egen läkare som hävdar att sjukdomen var medfödd, en bedömning som går stick i stäv med ledande specialisters uppfattning.

Familjen som överklagat beslutet väntar fortfarande på besked från försäkringsbolaget.

Programmet väckte starka reaktioner på Skandia Bank och Försäkrings Facebook-sida. Flera användare uttryckte att de nu tänker lämna försäkringsbolaget efter behandlingen av Holgers föräldrar.

Här följer några av de hundratal kommentarer som fyllde Skandia Bank och Försäkrings Facebooksida.

"Såg på plus ikväll, man skulle tammefan skämmas ifall man jobbade åt er!"

"Alla som har försäkring i skandia byt dom är inte värda era pengar!!"

"Imorgon säger jag upp vår barnförsäkring hos er. Tråkigt men något måste jag göra efter dagens avsnitt."

"Efter att ha sett kvällens inslag i PLUS på SVT kommer ni inom en snar framtid att få ett samtal från mig där samtliga av min familjs försäkringar sägs upp. Har själv vårdat ett barn på sjukhus en längre tid och vet vilket helvete det är."

Vid niotiden i morse valde Skandia att börja korrespondera med kritikerna kring hur man resonerar. Presschefen Jonas Collet skrev följande svar på kritikstormen:

"I hjärtat vill man ju bara hjälpa medmänniskor som råkat ut för en sådan tragedi som familjen som uppmärksammades i Plus – oavsett om det täcks av försäkringen eller inte. Men ska man göra så på ett rättvist sätt måste man ju göra det för alla som gått igenom något hemskt, inte bara de som uppmärksammas på tv...

Det skulle inte vara rättvist och tyvärr skulle det göra barnförsäkringar så dyra att det skulle bli en klassfråga om man hade råd med dem eller inte. Alltså tvingas vi ibland fatta tuffa enskilda beslut – men vi gör det inte lättvindigt, vi går igenom medicinska underlag, vi anlitar läkare för att bedöma dem och vi erbjuder flera möjligheter för omprövningar. Det gör vi oavsett om ersättningen handlar om 100 000 kronor eller många miljoner---

Just nu väntar vi på läkarutlåtandet från en andra opartisk läkare för att kunna fatta ett nytt beslut. I hjärtat vill vi inget hellre än att det utlåtandet ska göra att vi kan betala ut ersättning, även om det självklart inte kan göra familjens tragedi ogjord."  skrev Skandias presschef Jonas Collet

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SkandiaPlusFacebookSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.