Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Skattesmäll för Odd Molly

Publicerad: 29 september 2010, 11:19

Odd Molly ansåg att 900 000 kronor för en modevisning var en avdragsgill PR-kostnad. Men Skatteverket godkänner bara 60 kronor per person i giltigt avdrag och underkänner därmed 830 000 kronor av avdraget.


Ämnen i artikeln:

Odd Molly

Odd Mollys grundare Per Holknekt. Foto: Resumé.

Klädföretaget Odd Molly höll en modevisning i slutet av sommaren 2008. Kostnaden för det kalaset blev lite drygt 900 000 kronor. Företaget anser att visningen är en viktig PR-händelse och tycker därför att det är en kostnad som går att dra av.

Skatteverket håller med om att modevisningen uppfyller kraven på PR-verksamhet. Men avdrag medges bara för högst 60 kronor per person.

Därför tvingar nu Skatteverket Odd Molly att betala 837 000 kronor och påför dessutom ett skattetillägg på 40 procent för att ha lämnat oriktiga uppgifter.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Odd Molly

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.