Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Skolprojektet blev en kampanj för hälsogurus

Publicerad: 16 januari 2013, 17:16

Therese Gyllenberg, Therese Halling och Helen Lindqvist studenter från Medieinstitutet.

I våras fick studenterna i Webbkommunikation och sociala medier vid Medieinstitutet uppgiften att utveckla en kampanj för en bok. Therese Gyllenberg, Helen Lindqvist och Therese Hallings idé för skolprojektet var så attraktiv att det blev en bred kampanj för Ulrika Davidson och Ola Lauritzon nya GI-bok.


Tillsammans med sina två klasskompisar har Therese Gyllenberg utvecklat ett projekt där Ica Bokförlag, som ligger under Forma, är uppdragsgivaren.

Trion gjorde en kampanj i sociala medier för att marknadsföra releasen av Ulrika Davidsson och Ola Lauritzons nya bok "Den Nya GI-metoden" som släpptes i veckan.

Detta efter ett skolprojekt på Medieinstitutet i Stockholm i våras där Therese Gyllenberg, Helen Lindqvist och Therese Hallings idé valdes ut. De fick uppdraget i november.

– De ville testa vår idé eftersom de gillade kreativiteten. Vi har fungerat som en byrå och arbetsgrupp och fick två veckor på oss att pitcha idéen inför förlaget, säger Therese Gyllenberg till Resumé.

När Forma valde att tacka ja till tre av arbetsgruppens fyra idéer fick de tre veckor på sig att anställa en produktionsbyrå, skriva texter och planera innehåll till kampanjen.

Kampanjen "Kickstart 2013" tjuvstartade i december. Utmaningen och fokus för arbetsgruppen har varit hälsa. "Kickstarten" äger rum mellan den 2-31 januari.

Kampanjen på Facebook går ut på att användarna ska utmana sina vänner att nå en bättre hälsa. Utmaningarna kan handla om allt mellan kost, motion och att undvika alkohol. Användarens vänner väljer att anta eller avböja utmaningen. Arbetsgruppen har också tagit fram en Facebook-applikation till kampanjen.

– Målgruppen har varit tacksam när det kommer till att dela med sig av sina råd. Allt handlar om att bygga upp en gemenskap, en "tillsammanskänsla", säger Therese Gyllenberg

Arbetsgruppen har stått för idé, copy, projektledning och koncept. De har bara tagit in extern hjälp för produktion av Facebook-appen. De har fått draghjälp av författarna Ulrika Davidsson och Ola Lauritzon som puffat för kampanjen på sina bloggar.  

I vår examineras trion från utbildningen i webbkommunikation vid Medieinstitutet på Tulegatan i Stockholm.

– Efter det väljer man sin egen väg. Det är en väldigt bred utbildning, de flesta kommer att söka praktik som webbredaktörer på kundsidan. Men jag vill helst av allt jobba på byråsidan, säger Therese Gyllenberg.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.