Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Slaget om Bromma

Publicerad: 2 juli 2014, 07:47

Lobbyisternas krig är igång om Bromma flygplats.

Daniel Helldén, Miljöpartiets toppnamn i Stockholm, blir jokern i spelet om regeringsmakten. 2002 krävde Åsa Romson biltullar i Stockholm för att stödja S-regeringen. Nu kräver Daniel Helldén att en S+MP-regering både stoppar Förbifart Stockholm och att Bromma flygplats läggs ner. S är redan splittrade i Brommafrågan.


Ämnen i artikeln:

Åsa Romson

Det är en av de största lobbyfrågorna i Almedalen i år. På ena sidan finns en drömuppsättning i understöd: Kungen, ÖB och regeringen. Statsflyget är stationerat på Bromma flygplats och dess resenärer vill ha nära dit.
Men om Socialdemokraterna och Miljöpartiet ska bilda regering efter valet kommer MP att sälja sig dyrt. Miljöpartiet vet att det går att få igenom ultimata krav i en förhandling. Det visade Åsa Romson, då stadshuspolitiker i Stockholm, 2002.

Ledande oppositionsföreträdare för S i Stockholm tror att MP får svårt att stoppa Förbifart Stockholm. Men att de i en förhandling kan få igenom att stänga Bromma.

MP:s oppositionsråd Daniel Helldén vill inte välja mellan Förbifarten eller Bromma.

– Båda är avgörande för Stockholm. Förbifarten skapar mer biltrafik när vi i stället måste utveckla kollektivtrafiken. Stockholm behöver fler bostäder, då är det inte smart att utnyttja ett markområde stort som Östermalm till en flygplats mitt i stan, säger Daniel Helldén.

Han ser framför sig en Bromma Parkstad med 50 000 bostäder och 30 000 arbetsplatser. Bromma är en sedan årtionden laddad fråga där S i flera val drivit att den ska ersättas för att ge plats för bostäder.

– Fyra partier säger på olika sätt att Bromma bör ersättas. Vi, Vänsterpartiet, Centerpartiet och åtminstone stora delar av Socialdemokraterna. Men just nu är S lite rädda att ta i frågan, säger Daniel Helldén.

MP har redan sitt starkaste fäste i Stockholm. Att bygga bostäder på Bromma flygplats tror de är en valvinnande fråga.

– Avtalet för Bromma har en klausul så det kan sägas upp på tre år. När staden växer och behöver nya bostäder är det här ett område där nya bostäder inte stöter på stora hinder och som innebär ett rejält tillskott. Det är en fråga som nu stockholmarna får avgöra i valet.

– Alla pekar ut bostadsfrågan som ett av de största problemen. Vi har en lösning, säger Daniel Helldén.

Men i Almedalen finns gott om kommunalråd i landet som är oroliga för att komma för långt från Stockholm City med morgonplanet och på Gate Almedalen vill Swedavia taxa in både fortsatt flygtrafik på Bromma och en fortsatt tillväxt på Arlanda. Dessutom: två tredjedelar av Gotlandsflygen går i dag via Bromma.

– Bromma behövs för hela Sverige och har 2,3 miljoner resenärer per år. Frågan måste diskuteras ur ett svenskt, inte stockholmsperspektiv. Det är bland annat därför vi är här, säger Klas Nilsson, presschef på Swedavia.

För dem väntar en annan rysare redan under hösten: tredje landningsbanan på Arlanda ska på nytt miljöprövas. Många boende i Sigtuna och Upplands-Väsby vill stoppa tredje banan. Blir det nej stängs tredje banan 1 januari 2018 och trafiken reduceras med 40 procent.

Att som MP hävda att Arlanda kan ta över inrikesflyget från Bromma, fungerar inte enligt Swedavia:

– Arlanda är fullt i dag, vi får inte plats med mer trafik under peaktiderna. Det är då folk vill resa, säger Kjell-Åke Westin, flygplatschef på Arlanda.

Om Helldén är jokern har Swedavia ett flygar-ess att ta fram i spelet om Bromma:

– I dag finns det en bättre konkurrens om inrikesflyget i Sverige än någonsin, med tre bolag på flera rutter. Stängs Bromma skulle det äventyras, säger Klas Nilsson.

S-linjerna i Brommafrågan

Linje 1: Behåll Bromma. Stöds av partiledaren Stefan Löfven och tunga kommunalråd i landet.
Linje 2: Avveckla med förnuft. Vill stänga bortom 2020 eller när Arlanda respektive Skavsta (med snabbtågsförbindelser) kan ta över Brommas roll som inrikesflygplats. Stöd av flera tunga företrädare i S-oppositionen i Stadshuset.
Linje 3: Snabbavveckling till 2018. Stöds av S-riksdagsledamöter från Stockholm.

Swedavia lobbar inhouse

I tre år har Swedavia haft lobbyhjälp av JKL. I sommar löper avtalet ut och någon ny upphandling görs inte. Sju personer på kommunikationsavdelningen ska göra jobbet kring de tio flygplatser som statliga bolaget driver. Bland dem finns Henrik Kelfve, tidigare oppositionsråd M i Sigtuna, som svarar för omvärldskontakter. De deltar också i Svenskt Flygs arbete. Ordförande där är Niklas Nordström, S-kommunalråd i Luleå och tidigare Prime-konsult.

Läs mer Resumés dagliga Almedalstidning (gratis) Klicka HÄR.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Åsa Romson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.