Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Slarva aldrig bort en kris"

Publicerad: 18 april 2013, 08:57

Ulrika Årehed Kågström.

Ulrika Årehed Kågström är van vid kris. På Röda Korset har hon städat upp en Johan af Donner-skandalen, och på Riksteatern fick hon krishantera efter Malexander. Men problemen är en perfekt grogrund för förändring.


Ämnen i artikeln:

Johan af DonnerRöda KorsetStora Annonsördagen 2013

Innan Johan af Donner-härvan hade Röda Korset förtroendesiffror kring  80 procent. När den pågick som värst låg de under 40 procent. I dag  jobbar de sig sakta men säkert uppåt, mycket tack vare en genomgripande  förändringsarbete som generalsekreteraren Ulrika Årehed Kågström har  genomfört.

På Stora annonsördagen berättar hon om hur krisen låg till grund för  att kunna ta beslut som inte hade kunnat genomföras under  framgångsåren.

– Slarva aldrig bort en kris. Den fungerar som en hävstång för  interna förändringar. Jag såg att krisen skapade momentum och gav ett  tillfälle att genomföra förändringar som inte går att göra i medgång.  Innan fanns det "konsensuskoma", vi hade oklara roller, och vi hade  svårt att avsluta saker. Dessutom pratades det hela tiden om att lägga  till saker, men aldrig att ta bort något, säger Ulrika Årehed Kågström.

Några konkreta förändringar var att minska ned antalet kontor, göra  sig av med folk och kompetensväxla med nya personer, samt att  koncentrera länderna där organisationen verkar.

– Alla inom Röda Korset drivs av ett starkt engagemang, och det är  något positivt. Samtidigt gäller det att som ledare styra det i rätt  riktning, och inte bara göra gott generellt, säger hon.

Ulrika Årehed Kågström är en van krishanterare. När hon var  marknadschef på Riksteatern drabbades de av en storm när några av  deltagarna i Lars Noréns pjäs rymde och genomförde rånet i Malexander,  som slutade i tragedi. Hon menar att det viktigaste är att jobba inåt,  snarare än att direkt börja kommunicera så snart det värsta har blåst  över.

– Under en kris är du helt fokuserad på externkommunikation, och det  blir framför allt reaktivt. Jag tror inte att man kan kampanja sig ur en  kris. Visst måste man kommunicera, men det gäller att gå in i  organisationen och göra din hemläxa. Gör du inte det faller du tillbaka  ännu mer nästa gång.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.