Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Slog rekord – vann Gyllene Hjulet

Publicerad: 18 Mars 2010, 07:21

Svenskt rekord i flashmob. Mediebyrån Initiative Universal Media, IUM, vann Gyllene Hjulet i kategorin Årets mest kreativa lösning.


Ämnen i artikeln:

Gyllene HjuletIUM

Här är årets vinnare i sponsrings- och eventtävlingen Gyllene Hjulet som korades i går kväll.

Årets sponsring B2C

Håkanson United och Norrlands Guld för Guldkontrakt med Norrlands Guld

JURYNS MOTIVERING:
I Korpen är inga drömmar för stora, även om vissa magar är det. Vi älskar det här bidraget för förståelsen för och närheten till målgruppen och deras passion. Att ta en stor idrott ner på ”grusrotsnivå” kräver stort engagemang och det här sponsorskapet har man verkligen svettats för. En klassisk satsning med ett tydligt budskap och god integration med övrig kommunikation.


Årets samhällsengagemang

ICA, Samhall, FUB och Glada Hudik-teatern för Vi kan mer

JURYNS MOTIVERING:
En praktikant brukar paja faxen och äta upp allt fikabröd, inte skapa landsomfattande debatt. Vi älskar det här bidraget för att en stor och smått opersonlig organisation lyfter ett litet, lokalt sponsorskap och gör något ”på riktigt”. Något som skapar stolthet hos de anställda och lyfter fram en grupp människor som är värda lika stor chans i arbetslivet som alla andra.


Årets rättighetsinnehavare

Cancerfonden för Rosa Bandet-kampanjen

JURYNS MOTIVERING:
Vägen till hjärtat, och plånboken, går genom magen, eller vänta huden, eller garderoben... Vi älskar det här bidraget för att rättigheten har paketerats på ett innovativt sätt som ger sponsorerna stort utrymme för kreativitet. Vinnaren har vänt på kommunikationsflödet genom att våga släppa taget och lägga över kommunikationen i sponsorernas kanaler.


Årets event B2C

United Media Group och adidas Nordic för adidas Impossible is Nothing

JURYNS MOTIVERING:
Att komma igång med träningen är svårt – att hålla den igång snudd på omöjligt. Med strategiskt förarbete och stark intern förankring skiftades fokus från idrottstjärnornas prestationer till vardagsmotionärernas hjältedåd. Vi älskar det här bidraget för att vinnaren slog underifrån, tog marknadsandelar och visade att Impossible is Nothing.


Årets interna event

Creative Events, Coca-Cola Drycker Sverige, Volontärbyrån och Myrorna för Coca-Cola Nationell konferens 2009

JURYNS MOTIVERING:
Leva som man lär och göra något för andra – det var parollen när det stora företaget skulle kommunicera socialt ansvar. Vi älskar det här bidraget för att vinnaren genom interaktion, upplevelse och engagemang byggt laget inifrån. I ett genuint internt projekt där det kommersiella syftet inte stod i fokus slet man som myror och gav mer än några pantkronor tillbaka.


Årets event B2B

Meetmasters, StoraEnso Skog och Fairfax för Gallringståget Storstad

JURYNS MOTIVERING:
Drar du dig för att rensa i rabatten? Försök då uppbringa entusiasm för att – utan någon egentlig kunskap – frisera en hel skog. Vi älskar det här bidraget för att man med sylvass målgruppsanalys och djup konsumentinsikt har levandegjort skogsägandet och skapat stark identifikation hos målgruppen. Med ett prestigelöst och trovärdigt event nådde man rakt in i hjärtat hos sina viktigaste partners.


Årets mest kreativa lösning

Initiative Universal Media för Radiotjänst - Sveriges största flashmob

JURYNS MOTIVERING:
Vill du ha en snigel på ögat? Eller vill du hellre att en 700-mannakör sjunger en tacksång enbart till din ära? Vi älskar det här bidraget för att vinnaren på ett kreativt sätt gett en tråkig fråga en positiv och kärleksfull lösning. Med bra koppling till övrig kommunikation och stor viral spridning har man skapat ett personligt möte som blev så underhållande att man vill se det – igen och igen. Och igen.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Gyllene HjuletIUM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.