Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

"Sociala medier fungerar sämst i en valrörelse"

Publicerad: 6 maj 2010, 14:13

Brit Stakston, kommunikationskonsult på JMW, är aktuell med boken Politik 2.0.
Där ger hon handfasta tips i hur politiker kan kommunicera bättre med hjälp av sociala medier.


Ämnen i artikeln:

JMWGolinBrit Stakston

Brit Stakston, författare till Politik 2.0.

– Syftet med boken är att de som är nyfikna, men har fördomar eller är lite rädda för webben, ska kunna förstå hur nya medier påverkar politiken och hur politiker kan kommunicera.

Boken är uppdelad i tre delar. En handbok, där Brit Stakston ger handfasta tips om hur de sociala medier och webben fungerar, en del om framtiden, där sju webbgurus spanar om vad som ska hända och en tredje del där 16 politiker berättar om hur de använder nätet idag.

Varför 2.0?
– Det kan låta lite gammalt. Många av oss som är inne i det här pratar kanske redan om 4.0. Men det jag menar med 2.0 är att jag som besökare på en sajt kan addera ett värde och att detta på något sätt tas tillvara av den som driver sajten. Där har faktiskt de flesta inte kommit så långt.

Vilket är ditt viktigaste tips?
– Jag tycker att det är viktigt att du skaffar dig insikt i hur sökmotorer fungerar. Om du är en duktig bloggare har du mycket att vinna på att förstå hur Google indexerar. Du vill ju att besökarna ska hitta din blogg.
– Jag slår också gärna ett slag för bloggen. Den är ett viktigt sätta dina tankar i relation till omvärlden och agera på det som folk pratar om.

Är det någon politiker som sticker ut i sociala medier?
– Alla de som är med i boken är värda att titta på. De är ofta bra på ett område som att blogga eller twittra. Däremot är det få som behärskar allt.
– Politiker brister också ofta i återkopplingen. Kommunikationen ska ju leda till något. Där gör man också ofta fel i utvärderingen av sociala medier, där man räknar antal fans på Facebook eller hur många som följer dig på Twitter.

Hur viktiga är sociala medier i valrörelsen?
– De fungerar egentligen som sämst i en valrörelse. Då gäller det för politikerna att argumentera för en politik som redan är fastslagen i ett valmanifest. Man är ute efter inflytande och inte för att göra en förändring.

Så partierna gör fel som satsar på sociala medier inför valet?
– Nej de gör inte fel. Men webben fanns ju för fyra år sedan. Det gäller också att fortsätta kommunicera med väljarna efter valdagen.

Läs mer om boken här

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

JMWGolinBrit Stakston

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.