Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Socialdemokraternas taktik för spridning: Jublande bebis

Publicerad: 29 oktober 2015, 15:53

Det kan vara svårt att nå ut genom bruset i sociala medier. I dag testade Socialdemokraterna ett nytt grepp för att få spridning.


Ämnen i artikeln:

FacebookSociala medierSocialdemokraterna

Regeringen har beslutat att avsätta 120 miljoner kronor för glasögon till barn. Måhända ett viktigt beslut – men svårt att skapa engagemang kring. Därför prövade Socialdemokraterna ett nytt grepp i dag på sin Facebook-sida. Istället för att bara meddela beslutet skapade de en "meme" där en jublande bebis ackompanjerar budskapet.

På några timmar har bilden fått närmare 1500 delningar och över 4000 gilla-markeringar.
– Vi tänkte att vi ville illustrera det på ett roligt sätt och testa ett nytt grepp, säger Ayan Jamil, ansvarig för sociala medier hos partiet.

Hur skapade ni bilden?
– Vi har en digital producent som gör bilderna. Vi ville få spridning på att det här beslutet är taget och få ut det till så många som möjligt. Den här typen av grejer brukar kunna spridas.

Vad säger du om responsen?
– Den har varit bra. Folk verkar tycka att det är en rolig grej och det är mycket positiva kommentarer. Många gånger är det en hård ton på politiska partiers sidor. Men den här har tagits väl emot.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.