PR
Solna Stad gör om större pr-upphandling
Publicerad: 19 december 2012, 11:53
Hallvarsson & Halvarsson vann upphandlingen för strategiska kommunikationstjänster i Solna Stad. Upphandlingen överklagades och rätten gick på Informedias linje. Nu drar Solna Stad igång en ny upphandling, där man har utvecklat en tydligare utvärderingsmodell.
KB
Karl-Johan Byttner
Solna Stads upphandling av strategiska kommunikationstjänster väckte en del frågetecken då man valde att hemligstämpla anbuden.
Hallvarsson & Halvarsson vann upphandlingen, men Informedia ansåg att hemligstämplandet försvårade insynen.
Bolaget valde därför att överklaga upphandlingen och förvaltningsdomstolen gick på Informedias linje.
Solna Stad gör nu om upphandlingen. Det nya förfrågningsunderlaget är så gott som identiskt.
– Den största skillnaden med denna upphandling är väl att vår utvärderingsmodell är betydligt tydligare, säger Elin Lagercrantz, kommunikationschef på Solna Stad.
SVT:s Uppdrag Granskning har granskat Solna Stad till och från sedan 2010, vilket bland annat ledde till att en mutskandal briserade.
Resume.se har tidigare berättat att kommunens chef, Kristina Tidestav, köpt medieträning av Hallvarsson & Halvarsson inför en intervju med just Uppdrag Granskning.
Notan landade på 100 000 kronor, men gick alltså inte via något ramavtal eller liknande:
– Vi har använt Hallvarsson & Halvarsson på direktupphandlingsbasis och där är ju gränsen 284 000 kronor, säger Elin Lagercrantz.
Hon berättar också att hon har arbetat inom Solna Stad sedan år 2009, men att man under den perioden aldrig haft något övergripande ramavtal inom strategiska kommunikationstjänster.
Hur har Uppdrag Gransknings bevakning påverkat behovet av att ett ramavtal inom strategiska kommunikationstjänster?
– Det har inte påverkat vårt beslut, utan det ligger redan i vår verksamhetsplanering från förra året att få till ett ramavtal som alla förvaltningar ska kunna avropa ifrån, säger Elin Lagercrantz.