Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Sommaräventyret i USA: Han ska jobba med Hillarys presidentvalskampanj

Publicerad: 14 Juli 2016, 13:11

Per Frykebrant.

Foto: Juno PR och Wikimedia Commons

Per Frykebrant, till vardags konsult på Juno PR, offrar semestern för att bli en erfarenhet rikare – och hjälpa Hillary Clinton att övertyga väljarna i Nevada.


Ämnen i artikeln:

USAPresidentvalet 2016Juno PrHillary ClintonPer FrykebrantDonald Trump

Demonstrationerna i Occupy Wall Street rasade och året därpå blev Barack Obama omvald som USA:s president. Det var en minst sagt hektisk politisk tid när Per Frykebrant som bodde i Kalifornien mellan 2010 och 2012.
– Det var en väldigt intressant period, och jag var själv aktiv politiskt, säger han, som har en bakgrund inom Miljöpartiet.

I dag, omkring fyra år senare, befinner sig landet åter i en hektisk valperiod. Den 8 november ska väljarna besluta om republikanernas kontroversielle Donald Trump eller demokraternas Hillary Clinton, som första kvinna i historien, ska styra USA.

Per Frykebrant, som är konsult för pr-byrån Juno, vet vem han hejar på. Och han gör det så intensivt att han ska resa till USA för att jobba med hennes kampanj – på sin semester.
– Jag var först i kontakt med kampanjteamet i Kalifornien, eftersom jag känner många där sedan sist. Men det ser redan rätt bra ut där så arbetet har tagit paus. Istället hänvisade de till Nevada som är en så kallad "battle ground state", vilket innebär att det kan gå lite hur som helst där. Det är den kanske viktigaste staten och Hillarys kampanj lägger mycket krut där, arbetet är i full gång.

Så han styr nu kosan mot Las Vegas, som kampanjtemet utgår från.
– Det var en stor chans som jag kände att jag ville ta. Det handlar ju om att jobba med, ja, den största valkampanjen som finns. Det är lite av en barndomsdröm som blir sann och det ska bli jättekul, ett riktigt äventyr.

Hans förhoppning är bland annat att kunna bidra med sina kunskaper inom pr och kommunikation.
– En valkampanj och en reklam- eller pr-kampanj är i grunden väldigt lika. Jag vet inte exakt hur mina dagar kommer att se ut, men jag kommer att vara ute på fält och prata med folk, för att få dem att registrera sig, samt sköta kontakten med de olika organisatörerna runt om i delstaten.

Per Frykebrant ser sommaren som en stor erfarenhet.
– Det är en jättestor apparat som ska rattas och många som ska mobiliseras. Så jag kommer att få stora organisatoriska erfarenheter. Såväl jag som hela mittenvänstern i Europa har mycket att lära av hur Demokraterna lyckats mobilisera sina väljare och sympatisörer.

En stor utmaning är att komma som utlänning och försöka övertyga de amerikanska väljarna, menar Per Frykebrant.
– Men jag har gjort det förut och hoppas jag kan göra det lika bra igen, säger han.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.