Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Spelbolaget vill få sponsorer att sluta förstöra fotbollströjor

Publicerad: 5 Augusti 2019, 08:24

Tröjsponsorer är ett omdebatterat ämne bland fotbollsfans. Inför starten av Premier League driver spelbolaget Paddy Power en kreativ kampanj för att få varumärken att tänka på hur de gör avtryck på fotbollsklubbarnas estetik.


Spelbolaget Paddy Power har gjort sig kända för sin humordrivna reklam. I år har man bland annat tagit hjälp av den forne fotbollshjälten Eric Cantona för att driva med Brexit och anlitat Rhodri Giggs (bror till Manchester United-legendaren Ryan Giggs) i en reklamfilm där han konfronterar sin bror som under åtta år hade en otrohetsaffär med sin brors fru.

I sommar har Paddy Power gjort det till sin uppgift att "rädda" fotbollströjor mot alltför påträngande marknadsföring. Den senaste reklamfilmen, som är framtagen av VCCP och gick upp i samband med Community Shield i helgen, driver med tröjsponsring genom att visa supportrar iklädda fotbollströjor med reklambudskap som "Grumpy Pigeon", "Little Blue Pill" och "Mr Softy".

Kampanjen tog fart genom ett pr-stunt i juli där spelbolaget presenterade ett sponsoravtal med klubben Huddersfield Town som förra säsongen flyttades ned från Premier League.
Den nya tröjdesignen med logotypen som ett diagonalt sträck över matchstället väckte ont blod, inte bara bland fansen. Varumärket bröt även med fotbollsförbundets regler om hur sponsringen ska vara utformad.

I själva verket är tröjorna ren i sin design, helt budskap från sponsorer. Enligt spelbolaget är kampanjen en uppmaning till andra sponsorer att följa efter och sluta "bastardisera" fotbollströjorna.

Till Campaign säger marknadschefen Michelle Spillane att responsen har varit "fenomenal".

– Vi hoppas att vi kan inspirera andra att hjälpa oss att ge tillbaka tröjorna till fansen, säger hon.

Precis som på den svenska markanden har spelbolagen en central kommersiell plats i fotbollen. Enligt en genomgång från The Drum inför starten av Premier League saknar endast 3 av 20 klubbar i den engelska högstaligan spelbolag som sponsorer.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.