Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Spelet bakom The Swedish Number – hoppade av månader innan lanseringen

Publicerad: 7 Augusti 2017, 07:48

The Swedish Number blev en världssuccé. Men bara månader innan lanseringen hoppade Visit Sweden och Svenska Institutet av kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Björn StåhlSvenska institutetSTFThe Swedish NumberIngoVisit Sweden

Vi känner "The Swedish Number" som en kampanj som Svenska Turistföreningen står bakom. Men det var helt andra avsändare som arbetade med numret ända fram till lanseringen. Det avslöjar Ingos ecd Björn Ståhl i sitt avsnitt av podcasten "I hängmattan med Resumé".
– Att "The Swedish Number" till slut blev av får man anse vara ett litet mirakel. Vi jobbade med den i nästan två år. Kunden var Visit Sweden och Svenska Institutet. Vi hade otaliga möten där det gjordes riskanalyser och planer för utrullningen. Byggde appar och växellösningar. Någon månad innan lanseringen bestämde sig Visit Sweden för att hoppa av. De hade fått andra direktiv av regeringen, sa de, säger Björn Ståhl i podcasten.

– Hoppade av gjorde Svenska Institutet med, för de ville väl inte stå där ensamma. Men det gjorde vi. Med en så gott som färdig kampanj och en mobilväxellösning som var kanske den största i världen.

Då ringde Ingo till Magnus Ling, generalsekreterare och Jenny Engström, kommunikationschef på Svenska Turistföreningen.
– De hade nästan en ännu bättre match med sina 250 000 medlemmar som kunde hjälpa till att svara i telefon. Magnus och Jenny behövde inte länge för att inse att det som var bra för Sverige, också var bra för Svenska Turistföreningen. Magnus sa: "Äh, det blir väl nåt skit med det här, men vi kör", säger Björn Ståhl och fortsätter:

– Så kom det sig att Visit Sweden, vars uppdrag är att marknadsföra Sverige och svenska värderingar, drog sig ur den i särklass mest framgångsrika pr-kampanj som något land någonsin gjort i världen. Om man räknar ihop pr-värdet som Sverige fick så motsvarar det 1,2 miljarder kronor.

Visit Sweden bekräftar att de skulle lanserat The Swedish Number, men håller inte med om tidsaspekten.
– Jag är ny på min post, men har kollat med kollegor som jobbade hos oss då. Ingo kontaktade oss ett och ett halvt år före lansering. Vi tyckte att idén var bra och diskuterade hur man kunde utveckla den. Under utvecklingens gång hoppade en annan part av så lanseringen blev betydligt dyrare för vår del. Då hade vi inte de ekonomiska resurserna att fullfölja och hoppade av cirka ett halvår innan lanseringen, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden.

– Vi bestämde oss för att lägga projektet på is för att se om vi kunde hitta någon lösning och under tiden tog STF över och fullföljde The Swedish Number tillsammans med Ingo.

Björn Ståhl står på sig:
– Det stämmer inte. Vi hade första lanseringsdag i december. Visit Sweden hoppade av i oktober. Sedan fick vi skjuta fram lansering när STF hoppade på istället.

Med facit i hand: Ångrar ni att ni hoppade av?
– Nej. På Visit Sweden värnar vi inte om vårt varumärke som andra bolag gör. Vi värnar varumärket Sverige. Om det är vi eller någon annan som står bakom en sådan här kampanj spelar därför mindre roll. Vi är glada för att The Swedish Number blev så bra och att kampanjen lanserades.

Om STF inte hade tackat ja, hade ni försökt lösa det ändå?
– Ja, hypotetiskt hade vi kunnat göra det. Vi tittar hela tiden på vilka insatser som behövs för att påverka bilden av Sverige i en positiv riktning. Det behöver inte alltid vara en reklamkampanj, utan kan också handla om att påverka aktörer på olika marknader att bli leverantörer av Sverigebilden.

Anna Rudels, chef för kommunikationsavdelningen på Svenska Institutet vill inte gå in på varför de hoppade av.
– Svenska institutet var med i början men vi hade av olika anledningar inte möjlighet att fullfölja projektet. Vi arbetar med en rad olika kommunikationsaktiviteter och insatser på flera plattformar över hela världen och där och då kunde vi inte fortsätta med just det här projektet. Det är självklart roligt att The Swedish Number har fått en sådan positiv uppmärksamhet, skriver hon i ett mejl till Resumé.

På följdfrågan vilka de "olika anledningarna" var svarar Anna Rudels:
– Det passade inte in med annat som var planerat i verksamheten. Den typen av avvägningar görs hela tiden, särskilt i en kommunikationsintensiv verksamhet.

"The Swedish Number" lanserades i fjol och tillät personer världen över ringa in till Sveriges alldeles egna telefonnummer. Det uppmärksammades stort i media, användes av Sveriges statsminister Stefan Löfven, vann otaligt antal priser och omnämndes till och med av USA:s dåvarande president Barack Obama.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.