Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Sponsorerna hoppar av

Publicerad: 22 mars 2010, 14:02

Stockholmarna ska bjudas på stor fest i två veckor­. På olika scener blir det arrangemang av ”världsklass”. Stockholms stad slår på stort med Love Stockholm 2010 när Victoria och Daniel Westling gifter sig. Men nu vacklar arrangemanget, och chefen säger att de har sponsorer som hoppade av redan för månader sedan.


Ämnen i artikeln:

Love Stockholm 2010Bröllopet

truefalse

Roger Ticoalu (Foto: Aftonbladet bild)

Love Stockholm 2010 är Stockholms hyllning till det kungliga bröllopsparet. Under två veckor i samband med bröllopet ska festligheterna pågå på Stockholms gator och torg. Men med 56 dagar kvar finns det inga besked om program, medverkande och finansiering.
– Det går bra med Love Stockholm. Men det är mycket­ samordning mellan stora aktörer, så det tar lite längre tid än vanligt, säger Roger Ticoalu, ”huvudproducent” på Stockholms stad.
– I mitten av april kommer vi med mer information om programmet. Vi ska också släppa några större akter senare, namnge artister och så gör vi i maj.

I införsäljningen till sponsorerna har Stockholm jämfört evenemanget med ett VM eller OS. De har påmint om att två miljoner människor följde den danske prinsens bröllop. Men det går trögt med att få in sponsorer.
– Vi har fem klara sponsorer: Arlanda, IKEA, Volvo, GB Glace och Interflora. Och sju till som vi avvaktar med att gå ut med, säger Roger Ticoalu.

Fast den bilden har inte ­Interflora:
– Det är inte aktuellt längre. Vi hade inte resurser till det internt. Det stod klart för flera månader sedan, säger Kenneth Söderström på Interflora.
– Jag såg själv att vi stod med som sponsorer i deras pressmeddelande och blev förvånad. Det var felaktigt, säger Kenneth Söderström.

När Roger Ticoalu får höra detta ändrar han sin version:
– De finns med, men inte aktivt. Vi har inte räknat med någon aktivitet från dem. Men för de andra sponsorerna återstår bara formaliteter, säger han.

GB Glace säger att de sponsrar, men det handlar uteslutande om en aktivitet:
– Vi arrangerar ett barnkalas på Djurgården samma dag som bröllopet, där vi ska sprida lite glassglädje, säger marknadschefen Fredrik Larsson.

Men glasskalaset är det enda tillfället där de medverkar.
Ylva Magnusson på IKEA bekräftar att de kommer att vara sponsorer, men att det är för tidigt att säga vad de ska göra och kan bidra med.

Mariella Delgado, marknadschef på Volvo Cars, säger att de ”i princip” har ett avtal med Stockholms stad.
– Vi är ett av 8–10 svenska varumärken som kommer att finnas med inom ramen för Brands of Sweden. Vi kommer att ha aktiviteter i vårt showroom i Kungsträdgården, och kommer att ställa upp med ett antal bilar för bröllopsgästerna. Men övriga aktiviteter är inte spikade ännu, säger Mariella Delgado.

Stockholms stad har anslagit 8 miljoner till evenemanget­, men Roger Ticoalu räknar med att totalkostnaden blir 20 miljoner.

Så sponsorerna ska bidra med 12 miljoner?
– Ja, vi räknar med draghjälp av våra partner. Och det går bra, vi räknar med vi landar där, och det kan bli mer. Det rullar på rätt bra ändå, säger han.

När han uttalade sig för Arbetsförmedlingens tidning i februari var han offensiv kring Love Stockholms personalbehov. Han sade att 300 personer skulle anställas.
– Det handlar om allt från producenter, tekniker, chaufförer, servitriser, säkerhetsfolk, evenemangsfolk, artister … det är ett brett spektrum av människor som behövs, sade Roger Ticoalu.

Han sade också att ”närmare­ 3 000 personer kommer att vara involverade på olika sätt”. Själva bröllopsdagen skulle det krävas ”snarare
10 000 personer”.

Och Roger Ticoalu är inte rädd att de misslyckas:
– Nej, evenemanget ska vara i världsklass. Vi siktar alltid skyhögt, men jag är säker på att miniminivån kommer att uppfyllas.

Världsklass även med världsartister?
– Vi tittar på alla möjligheter. Men vi vill naturligtvis också lyfta fram våra stora svenska artister, säger Roger Ticoalu.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.