Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Sponsoridén på Tele2 Arena sprack

Publicerad: 9 Januari 2014, 09:57

Tele2 Arena

Tele2 sponsorskap av Sveriges olympiska kommitté (SOK) lanserades med pompa och ståt. Nu sätter SOK stopp för planerna om ett miniatyr-OS på Tele2 Arena. Orsak: SOK lyckades inte få ihop tillräckligt med investeringar. – Det är många som är besvikna, säger Stefan Lindeberg, SOK:s ordförande till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Tele2SOKTele2 Arena

Den 11 december annonserade Tele 2 att man gått in som sponsor för SOK. Avtalet sträcker sig från vinter-OS i Sotji i februari till sommar-OS i Rio 2016.

Med samarbetet skulle operatören passa på att göra Tele2 Arena till ett OS i miniatyr i samband med vinterspelen i samarbete med MTG:s och SOK:s övriga sponsorer.

– För oss är det självklart att Tele2 Arena blir en central plats för alla som vill följa vinter-OS på ett helt nytt sätt och dela med sig av upplevelserna online via vårt mobil- och wifi-nät på arenan, sade Thomas Ekman, vd på Tele2, i ett pressmeddelande då.

Men Tele2:s OS-satsning blir betydligt mindre än beräknat och drömmarna om arenan som plattform har gått i kras. Beslutet kom från SOK strax före jul. De vill inte ta den ekonomiska risk som man anser att sponsoraktiviteterna hade medfört.  

– Det var en otroligt spännande och nyskapande idé, men samtidigt komplex och dyr. Vi jobbade hårt med att försöka få in investerare, i slutändan räckte inte tiden till, säger Stefan Lindeberg ordförande för SOK till Resumé och fortsätter:

– Det är en stor besvikelse att vi inte lyckades få ihop en organisation och finansiering för projektet. Det är många som är besvikna.

Vad blir det i stället för aktiviteter?
– Att vi planerar liknande aktiviteter är fel att säga. Vi kommer att arrangera en Olympic Day i Kungsträdgården där allmänheten kommer att få pröva på idrotterna. Hur de andra aktiviteterna kommer att se ut vet vi inte exakt.   

Varför brast idén kring ett miniatyr-OS på Tele2 Arena?
– Det här var ett helt nytt tänk och det var svårt för oss att förutse omfattningen och kostnaderna. För oss var riskerna för stora. SOK ska fokusera på att samla in pengar till idrotten och vi kunde inte spela med den här risken.

Hur påverkar det här SOK:s samarbete med Tele2?
– Samarbetet fortsätter. Nu kommer inte arenan vara en plattform för Tele2:s kampanjer under OS, men idén var bra och vi får se hur vi kan använda arenan framöver.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tele2SOKTele2 Arena

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.