Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Spotifys lobbande i Washington – mot Apple

Publicerad: 21 juli 2015, 11:54

Spotify har registrerat sig hos fyra olika lobbyfirmor i USA enligt SvD

Foto: Pressbild

På kort tid man satsat 2 miljoner på lobbyister i USA. Allt för att hävda sig i konkurrensen med Apple Music. Analytiker tror att målet är att utmåla jätten som marknadsförstörare.


Ämnen i artikeln:

Apple Music

Enligt SvD har Spotify betalat över två miljoner kronor till fyra olika lobbyfirmor i USA. Det kan jämföras med Apples 13 miljoner.

– Det Spotify försöker framföra i Europa och i USA är att Apple inte kan vara både en plattform och en musiktjänst, säger Mark Mulligan, som analyserar musikindustrin på brittiska Midia Research, till SvD.

Enligt Mark Mulligan vore Spotifys drömscenario att de amerikanska konkurrensmyndigheterna lade hinder för Apples framfart med hänvisning till företagets dominans på marknaden.

Spotify har valt att inte kommentera uppgifterna för SvD.

Mika Wallgren

Ämnen i artikeln:

Apple Music

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.