Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Spotlight går som tåget

Publicerad: 31 Maj 2012, 13:58

Vd:n Axel Lagerbielke.

Foto: Pressbild.

Pr-byrån Spotlight ökar nettoomsättningen från 19,4 miljoner kronor till 26,2 miljoner kronor för räkenskapsåret 2011. Finansnettot ökar med nära 2,4 miljoner kronor till drygt 5,5 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Spotlight

Spotlight är en pr-byrå som är specialiserad på säljdrivande PR.  Enkelt förklarat tar man betalt när kunden har fått utlovat resultat.   Affärsmodellen verkar vara framgångsrik än så länge.

Byrån har ökat nettoomsättningen stadigt från 2007 och framåt.

Räkenskaperna  för 2011 visar att nettoomsättningen har gått från 19,4 miljoner kronor  till 26,2 miljoner kronor.

Finansnettot, det vill säga resultat efter  finansiella poster, har haft en liknande positiv utveckling.

Byrån går från ett finansnetto på 3,3 miljoner kronor år 2010 till nära 5,4 miljoner kronor år 2011.

Spotlight  PR startades av Johan Wetterqvist och Axel Lagerbielke i augusti 2005. Spotlight gör en utdelning på 3,6 miljoner kronor till aktieägarna för  2011.

Byrån har haft 23 personer anställda i genomsnitt under det gångna året, vilket var 6 personer fler än året innan.

Löner  och andra ersättningar till styrelse och vd var i princip oförändrat –  cirka 1,3 miljoner kronor, medan löner och ersättningar till övriga  anställda gick från 5,9 miljoner kronor år 2010 till nära 8,1 miljoner  kronor år 2011.

Spotlight redovisar en mycket god soliditet – 66 procent.

Byrån  har även ett gemensamägt bolag med Sense Rekrytering – Sense Frilans,  vilket är en nischad frilansförmedling inom kommunikationsområdet.

Spotlight äger även 25 procent av The Study, vilket är en byrå som är specialiserad på B2B-kommunikation.

Spotlight arbetar med kunder Arlanda Express, Forex Bank, If, Specsavers och Tele2.

Det nya året verkar också gå åt rätt håll för Spotlight – byrån har precis vunnit onlinerekryteringsbolaget Stepstone som kund.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Spotlight

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.