Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Spotlight vann pitch för linsföretag

Publicerad: 31 mars 2009, 13:31

Tre byråer deltog i pitchen för Ciba Vision, ett bolag inom Novartis-koncernen. Vinnare blev Spotlight PR.


Ämnen i artikeln:

Spotlight PR

Lotta Vedholm

Ciba Vision har valt Spotlight PR till ny samarbetspartner för den nordiska marknaden. Det är första gången på flera år som kontaktlinsföretaget samarbetar med en extern pr-byrå.

– Vi har inte jobbat med pr de senaste åren. Vi har gjort egna pressreleaser men inte jobbat direkt mot slutanvändare och konsument. Nu kände vi att det var dags att ta ett steg framåt i vår kommunikation. Idag finns det väldigt många fördelar med kontaktlinser och de vill vi berätta om, säger Lotta Vedholm, marknadschef på Ciba Vision.

Spotlight kommer att ta fram en övergripande pr-plan åt Ciba.
– Spotlight ska driva vårt intresse för att öka kunskapen om kontaktlinser och ta död på en del myter kring kontaktlinser. Vi kommer också genomföra en del pr-projekt.

Varför valde ni Spotlight?
– Spotlight hade mest att erbjuda. De hade engagemangsnivån och kunskapen och de förstod vår situation. Dessutom hade de redan vid pitchen många bra förslag på vad man skulle kunna göra.

Företagets storsäljare Dailies

Flyttar ni pengar i budgeten eller skjuter ni till extra?
– I första hand kommer vi att flytta pengar från andra delar. Men vi kommer att göra en utvärdering och efter det kommer vi att bestämma oss mer långsiktigt.

Var plockar ni från?
– Dels handlar det om övergripande marknadsföringspengar som vi har men vi skjuter även till lite extra.

Vad har ni för mål 2009?

– Att få upp vår visabilitet i media. Det har nästan inte gjorts någonting alls om man söker på nätet. Det skrivs oerhört lite om ämnet i press. Därför är det också svårt att veta vilka målsättningar man kan sätta.

Vad har ni för kännedom idag?

– Ciba Vision är inte så känt. Däremot har våra endagslinser Dailies högst igenkänningsgrad bland konsumenter i hela Norden.

Ciba Vision vill bland annat positionera sig som experter på kontaktlinsanvändare och ögonhälsa.

Ciba Vision jobbar sedan ett par år tillbaka med D.T.R.T Reklambyrå för den nordiska marknadsföringen av företagets olika kontaktlinser. I nuläget finns det inga planer att förändra det samarbetet.
D.T.R.T tar dels fram interna kampanjer mot optiker men även externa mot slutkund, bland annat i form av tv-reklam, utomhuskampanjer, annonsering och samordning av webben.

Arbetsteamet på Spotlight PR:

Johan Wetterqvist
Isadora Cugler
Åsa Thoft
Karolina Eriksson

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Spotlight PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.