Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Star PR:s nätverksdröm i kras

Publicerad: 11 Maj 2012, 12:52

Anna Morin, Sverigechef på Star PR.

Star PR:s nätverksdröm går i kras. Byrån lägger ner verksamheter i Norden och ansöker om företagsrekonstruktion i Sverige. – Vi vill säkerställa att vi är fortsatt starka i Sverige, säger Anna Morin, Sverigechef på Star PR.


Ämnen i artikeln:

Star PR

Star PR, som är en av Sveriges ledande byråer inom marknads-pr, har under de senaste åren drivit en ambitiös satsning mot ett nordiskt erbjudande, med egna helägda kontor i Norge, Finland, Danmark och Sverige. Men satsningen har misslyckats och för att inte knäckas helt tvingas man nu försätta de nordiska kontoren i konkurs samtidigt som man ansöker om företagsrekonstruktion i Sverige.

– Under 2011 gör Stars dotterbolag i Norden en samlad förlust om en och en halv miljon kronor, vilket är för mycket för ett privatägt bolag utan stöd från ett nätverk, säger Anna Morin som är Sverigechef för Star PR.

Konkurserna i Norge, Danmark och Finland berör cirka 10 personer  och i Sverige kommer en handfull medarbetare få lämna bolaget. Anna Morin själv är ny på jobbet som Sverigechef sedan bara en månad men är den person som skall leda nya slimmade Star framåt. Byråns huvudägare och övergripande VD David Hesselman stannar kvar i bolaget med en roll som Anna Morin beskriver som "dörröppnare".

– Den nordiska satsningen kom av att man tyckte sig se en efterfrågan från kunderna på tjänster i alla fyra länder samtidigt. Men det ekonmiska lyftet har helt uteblivit och administrationskostnaderna för en verksamhet i fyra länder är för höga, säger Anna Morin.

Varför lät ni det gå så här långt?
– 2010 var ett fantastiskt år för Star på alla fyra marknader. Då trodde vi att  vi hade receptet på hur man driver ett nordiskt PR-nätverk. Men andra halvan av 2011 gick otroligt dåligt och vi förlorade många europeiska kunder i ljuset av krisen. Som litet byrånätverk klarar vi inte de förlusterna, säger Anna Morin.

Målet för Star är nu att skydda verksamheten i Sverige, där man menar att man är fortsatt starka, trots rekonstruktionen som beräknas ta mellan fyra till sex månader.

– Rekonstruktionen påverkar inte verksamheten i Sverige. Det är business as usual på måndag säger Anna Morin.

Vad är din agenda nu?
– Jag ska se över det svenska erbjudandet och åter rikta det lokalt. Vi har inte sett några kundtapp i Sverige och våra kunder har fortsatt stort förtroende för oss. Intäkterna under första kvartalet 2012 i Sverige ser bra ut, säger Anna Morin.

Fredrik Hazén

Ämnen i artikeln:

Star PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.