Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Starka påminnelsen till Löfven: Barn läser upp hans tal om att "inte bygga murar i Europa"

Publicerad: 6 Juli 2016, 06:34

Foto: Kampanjbild/Rädda Barnen

Löfven talade förra året om ett generöst mottagande – sedan dess har han klubbat igenom en allt tuffare flyktingpolitik. Nu får han tung kritik i en kampanj av Rädda Barnen.


Ämnen i artikeln:

Stefan LöfvenReform ActRädda Barnen

Statsministern stod en mulen dag i september 2015 på Medborgarplatsen i Stockholm och höll ett senare hyllat tal om människor på flykt från terror och krig, med barn i famnen:
"Mitt Europa tar emot människor som flyr från krig, solidariskt och gemensamt. Mitt Europa bygger inte murar, vi hjälps åt när nöden är stor."

Men under året som gått sedan dess har Stefan Löfven och kollegorna i Socialdemokraterna och Miljöpartiet gått en annan riktning och drivit en hårdare migrationspolitik. Man har bland annat infört en lag som strider mot Barnkonventionen i och med dess försvårande av familjeåterförening.

Regeringen har fått kritik för dess kovändning, och nu har Rädda Barnen gjort en kampanj tillsammans med Reform Act för att få landets "orädda politiker tillbaka", och syftar då till stadsministerns inställning från 2015. Man har startat en namninsamling  under hashtaggen #orädd som undertecknats av nära 60 000 personer, där man uppmanas ta ställning för barnen som flyr.

Till kampanjen, som lanserades i samband med Stefan Löfvens tal på Almedalen under tisdagen, hör dessutom en känslosam kampanjfilm där barn läser upp hans tal. Filmen har på några dagar setts av 400 000 personer på Facebook och delats av omkring 2 500.

Rädda barnen uppmanar människor att själva spela in och sprida filmer i sociala medier, där även de läser upp talet. Några som har gjort det är enligt organisationen Feministiskt Initiativs Gudrun Schyman och Liberala ungdomsförbundets ordförande Henrik Edin.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.