Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Startar digital skoltävling om barncancer

Publicerad: 29 augusti 2013, 09:43

Marta Karlqvist, vd på Cohn & Wolfe.

För att öka den generellt låga kunskapen om barncancer samarbetar Cohn & Wolfe med Barncancerfonden i den digitala, kreativa, skoltävlingen "Vad är barncancer?". Tävlingen är ett initiativ från pr-byrån som arbetar med uppdraget utan ersättning.


Ämnen i artikeln:

BarncancerfondenMarta KarlqvistCohn & Wolfe

Tävlingen ”Vad är barncancer?” går ut på att skolelever tolkar ämnet barncancer i grupp och tillsammans redovisar det digitalt.

– Vi är väldigt stolta över att få hjälpa Barncancerfonden i deras viktiga arbete. Kreativitet är en viktig del i vår vardag och vi inspireras av barn och ungdomars förmåga att tänka fritt utan att krångla till det. Därför känns det naturligt att öka kunskapen om barncancer genom att uppmuntra just ungas kreativitet, säger Marta Karlqvist, vd för Cohn & Wolfe Sverige.

Ylva Andersson, pr-chef på Barncancerfonden berättar att kunskapen om barncancer är oroväckande låg, särskilt bland högstadieelever.

– En del tror till och med att sjukdomen smittar. Med hjälp av skoltävlingen kan vi sprida kunskap och förståelsen om sjukdomen, säger Ylva Andersson.

Tävlingen startar i samband med höstterminen och pågår fram till den 20 september. Därmed kommer tävlingen att pågå under Childhood Cancer Awareness Month som uppmärksammas i september varje år.

– Genom att tolka ämnet digitalt får högstadieeleverna närma sig barncancer på ett kreativt och fritt sätt, samtidigt som förståelsen för barncancer ökar och sprids vidare.

För det vinnande bidraget ligger pengar till klasskassan i prispotten.

Tävlingen är en slutprodukt av idéer från Dig Deeper Imagine More-Day som är ett återkommande globalt initiativ för Cohn & Wolfe- koncernen. Under den dagen arbetade alla Cohn & Wolfe kontor i världen med ett valfritt välgörenhetsprojekt utifrån temat "Let every child play".

Cohn & Wolfe Sverige valde då Barncancerfonden som samarbetspartner och arbetar pro bono projektet samt skänker prissumman till det vinnande bidraget.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.