Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Startar kampanj mot New Yorker efter sexistiska bilder

Publicerad: 5 Januari 2016, 14:06

Bilderna är numera borttagna från sajten.

Halvnakna kvinnor i åmig posering har fått Genusfotografen att se rött. Nu startar organisationen Skiftet en kampanj mot den tyska klädkedjan New Yorker som ligger bakom de sexistiska reklambilderna.


Ämnen i artikeln:

GenusfotografenTomas GunnarssonAmerican Apparel

Under gårdagen rapporterade Resumé om att Tomas Gunnarsson, som går under namnet Genusfotografen, ilsknat till mot de lättklädda bilder med jultema som New Yorker använder för att marknadsföra sina kläder.

– Först när jag såg bilderna trodde jag att det handlade om en liten sexbutik, sa Tomas Gunnarsson till Resumé i går.

Skiftet, en organisation som skapar kampanjer, är inne på Genusfotografens linje, och uppmanar till bojkott mot klädkedjan. På sajten Minkampanj.nu la de upp en sida mitt på dagen i går som i skrivande stund har fått 3048 namnunderskrifter.

New Yorker är inte den enda klädkedjan som varit i blåsväder för sexistiska bilder under den senaste tiden. Resumé har tidigare skrivit om stormen mot American Apparel och hur de sedermera ansökt om konkursskydd.

– Vi såg att det fanns energi i frågan och om det är en fråga som människor bryr sig om ska vi också bry oss. Efter dreven mot American Apparel borde klädkedjorna ha lärt sig bättre. Det funkar inte med sexistisk reklam - man får väldigt negativ publicitet, säger Anna Westberg, Skiftets redaktör och medgrundare.

För att få spridning på kampanjen har de använt sig av egna sociala kanaler.

– Hur många underskrifter vi får är inte relevant, syftet är att få folk att prata om det och få kedjan att känna att de inte vill driva sexistisk agenda, säger Anna Westberg.

Hon har en tydlig bild av vad hon vill att kampanjen ska resultera i:

– Vi skulle gärna se att människor gör egna aktioner utanför butikerna, säger hon.

Efter gårdagen har New Yorker tagit bort julbilderna från sin sajt. Resumé har varit i kontakt med New Yorkers svenska huvudkontor, som meddelar att all marknadsföring sker från Tyskland.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.