Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Stoppar börsnoteringen – tufft för pr-byrån

Publicerad: 13 december 2013, 09:37

Pressbild

(UPPDATERAD) I dag skulle Candyking börsnoteras men efter den turbulens som vinstvarningen i ett pressmeddelandet skapade stoppas börsintroduktionen. Företagets vd David von Laskowski är besviken, men tycker inte att det finns anledning att kritisera kommunikationsrådgivaren Fogel & Partners.


Ämnen i artikeln:

CandykingFogel & Partners

Pr-byrån Fogel & Partners togs in för att hjälpa Candyking med börsintroduktionen. Nu är torsdagens börspremiär för godisbolaget inställd.  

Onsdagseftermiddagens vinstvarning som annonserades i ett pressmeddelande väckte kritik i affärspressen och bland annat i Dagens Insustri

”Mycket har man varit med när det gäller nyintroducerade bolag…Men att ett bolag som Candyking vinstvarnar redan före noteringen har troligen aldrig skett förr.”, skrev Ulf Pettersson i Dagens Industri i går.

Dagen efter menade Candykings vd att det har varit en hel del turbulens med tanke på pressmededeandet, enligt DI.
–  Även om bolagets plan och utveckling inte påverkas kommer bolaget att få svårt att agera på kort sikt med tanke på den turbulens som varit. Ägarna tror att vi kan skapa mer värde genom att låta bolaget fortsatt vara privatägt istället för att hantera massmediala aspekter, säger David von Laskowski till Dagens Industri.

Det låter som du att kritiserar er rådgivare Fogel & Partners?
– Det gör jag absolut inte. Jag kan inte svara för alla som är inblandade i processsen, men jag själv är verkligen inte missnöjd med deras rådgivning, säger David von Laskowski.

Candyking fick en negativ påverkan på Q4-resultatet med 6,5 miljoner. Dels 3,5 miljoner kronor på grund av att två fabriker brann ned och vad det ledde till, dels 3 miljoner kronor i negativa valutaeffekter.

David von Laskowski uppger att Fogel & Partners fick information om att fabrikerna hade brunnit ned när det skedde för cirka två månader sedan, men att ledningen gjorde bedömningen att det inte skulle få stora effekter på resultatet.
– Vi har precis gjort en snabbanalys för att ta reda på om vi hade kunnat ta till oss de finansiella implikationerna snabbare, men det kunde vi inte. Utan det tog bara att par timmar efter att informationen hade blivit känd innan vi gick ut med den, säger David von Laskowski.

Han tycker att den stora frågan att ställa är om man skulle ha gått ut med informationen överhuvudtaget.

Ni fick väl ändå rådet av Fogel & Partners att göra det?
– Jo, men någonstans fattar man ju beslutet själv. Jag skulle gjort samma sak i en liknande situation. Jag har också talat med investerare och ingen är kritisk, utan jag har snarare fått en klapp på axeln där man menar att det straffar oss kortsiktigt, men vi vinner på det långsiktigt, säger David von Laskowski.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

CandykingFogel & Partners

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.