Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Storannonsören Unilever sätter press på konkurrenterna

Publicerad: 15 Oktober 2018, 12:58

Världens näst största annonsör Unilever kräver ett globalt förbud mot djurförsök i kosmetikindustrin i samarbete med djurskyddskoncernen Humane Society International (HSI).


Ämnen i artikeln:

CSRUnileverAnnonsörer

Unilever, med en marknadsföringsbudget på drygt 75 miljarder kronor per år och 57 varumärken under sitt bälte jobbar nu för att få till ett världsomspännande förbud mot djurförsök. Det rapporterar The Drum.

En talesperson för konsumentvarujätten säger att Unilever med förbudet vill markera ett monumentalt skifte i branschen:"

"Vi har över 30 års erfarenhet av att utveckla icke-animaliska tillvägagångssätt. Vi delar öppet vår expertis och tillvägagångssätt och erbjuder att samarbeta med ett ännu större utbud av intressenter. Vi hoppas att om företag, icke-statliga organisationer och regeringar arbetar tillsammans, kommer vi snart att kunna garantera säkerheten för all kosmetika utan att det behövs djurförsök. "

HSI:s vice vd för forskning och toxikologi, Troy Seidle, hoppas att Unilevers beslut kommer att inspirera och bidra till att stoppa djurförsök.

"Varje företag kommer att berätta för dig att det stöder alternativ till djurprovning för kosmetika, men Unilever är den första av skönhetsjättarna att kasta sin vikt bakom att förbjuda alltihop", sa han och uppmanade andra stora skönhetsmärken att "följa detta exempel och gå med oss på historiens högra sida."

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

CSRUnileverAnnonsörer

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.