Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Strategin bakom Telenors kritik av Telia-affären

Publicerad: 13 November 2019, 09:23

Aron Samuelsson, kommunikationschef på Telenor.

Foto: Pressbild

När Telias köp av Bonniers tv-verksamhet fick grönt ljus skickade konkurrenten Telenor ut ett pressmeddelande där man kritiserade EU-kommissionens villkor för köpet – som Telenor menar kan leda till negativa inlåsningseffekter. Bolagets kommunikationschef Aron Samuelsson berättar om kommunikationsstrategin: ”Tv är ett område där vi utmanar Telias hela synsätt”.


Ämnen i artikeln:

TeliaTelenorTV4 Gruppen

Det var i slutet av maj 2018 som Resumé först kunde avslöja Telias planer på att köpa Bonniers tv-verksamhet med TV4 och Cmore, värderat till drygt nio miljarder kronor. Igår tisdag stod det klart att Telias förvärv fått grönt ljus av EU-kommissionen, vilket fick Telias aktie att stiga med 1,7 procent. 

Affären har fått högljudd kritik från politiskt håll, både från ledande socialdemokrater och moderater. Kritikerna har pekat på att statens 37 procentiga ägande i Telia skulle kunna komma att påverka TV4, och därmed oberoendet på den svenska mediemarknaden.

Bonnier Broadcastings vd Casten Almqvist har i en tidigare intervju sagt att affären kommer stärka TV4 i den globala konkurrensen med jättar som Netflix och Amazon, och att han känner sig helt trygg i att den journalistiska verksamheten kommer fortsätta skötas helt oberoende av ägaren. 

 – Telia är fullt medvetet om vikten av att värna den oberoende journalistiken och vårt innehåll. Det garanteras bland annat av att vi blir ett eget affärsområde. Det gäller också när det handlar om det statliga ägandet i Telia, där bolagsstyrningen fungerar så att ingen enskild aktieägare kan gå in och styra verksamheten. 

LÄS MER: ”TV4:s vd: 'Det är en bra affär både för Telia och Bonnier'” 

Beskedet från EU-kommissionen innebär att Telias köp av Bonnier Broadcasting godkänns under vissa villkor. Bland annat ska konkurrenter ges tillgång till bolagets fri-tv-kanaler, vissa av bolagets betal-tv-kanaler samt vissa premiumkanaler inom sport. Men när det gäller streamat innehåll och relaterade rättigheter är eftergifterna inte lika stora. Enligt beslutet behöver tillgång till TV4-kanalernas strömmade innehåll enbart ges till en annan aktör. 

I samband med beskedet om godkännandet av affären skickade konkurrenten Telenor ut ett pressmeddelande där de tog ställning emot EU-kommissionens villkor för köpet.  Bolagets tv-chef Leif Björklund säger i pressmeddelandet att dessa riskerar att leda till negativa inlåsningseffekter, begränsad valfrihet och ett polariserat utbud till en högre kostnad för kunderna.

LÄS MER: ”Spelet bakom jätteaffären: Därför var Bonnier tvungna att sälja TV4” 

Telenors kommentar har plockats upp av bland annat Di och TT.

Telenors kommunikationschef Aron Samuelsson säger till Resumé att valet att självmant gå ut och kommentera EU-kommissionens villkor för köpet handlar om att skicka en tydlig signal till kunder, partners och potentiella partners att det finns andra lösningar för tv-marknaden framåt. 

– Vi har en stor tilltro till vår affär och att vi kommer fortsätta vara en ännu starkare utmanare till Telia framöver. Jag kan inte gå in på alltför mycket exakt vad vi har i kikaren framöver men en del av det här handlar så klart om att vi vill visa att vi är det främsta alternativet till Telia.

– Tv är ett område där vi dessutom utmanar Telias hela synsätt. Vi tror på en annan, öppnare väg framåt för tv-branschen och det här är ett bra tillfälle för oss att visa det, fortsätter han.

Vad krävs för att ni ska känna att det är värt att gå ut på egen hand och kommentera?
– När det gäller begränsade eftergifterna för det här uppköpet ser vi att det kan ha en påverkan på branschen i stort och dess framtid. Tv-branschen har länge präglats av sådant som vi har varit kritiska till. Det handlar bland annat om hur priserna drivs upp av köpstrider om sporträttigheter mellan olika distributörer, som i slutändan drabbar kunderna. Det här är också något som riskerar att leda till en sämre tv-marknad. Jag tror att det är viktigt att vi kan komma ut och kommentera sådant och visa vad vi tror på i stället. 

– Digitaliseringen har gett stora möjligheter att utmana etablerade affärsmodeller, inte minst inom upplevelseindustrin. Det har i mångt och mycket byggt på öppenhet, där vi på Telenor inte strävat efter att låsa in olika rättigheter. För att digitaliseringen ska vara en positiv kraft tror vi att en öppnare marknad är vägen framåt – det är det som är vårt huvudbudskap i det här. 

Finns det några risker att kommunicera på det här sättet?
– Självklart tittar vi på både risker och fördelar. Men vi tror att öppenhet och ärlighet är en förutsättning för oss, så vi ser det bara som positivt i det större perspektivet.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

TeliaTelenorTV4 Gruppen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.