PR
Strategin: Så ska Stampen-chefen hjälpa Moderaterna att vinna valet
Publicerad: 30 januari 2017, 10:53
Snart tillträder Hampus Knutsson som Moderaternas kommunikationschef.
Hans företrädare har tvingats bort en efter en. Snart börjar Hampus Knutsson som kommunikationschef för Moderaterna. För Resumé berättar Stampens krisgeneral hur han ska bryta trenden.
Hampus Knutsson sökte aktivt upp Moderaterna efter att jobbet som kommunikationschef blev ledigt i november. Någon gång i mars-april tar han över jobbet.
– Jag har aldrig varit politiskt aktiv, men tror på Moderaternas idéer för samhällsbygget och vill göra allt för att partiet ska regera Sverige i en alliansregering efter valet 2018, säger Hampus Knutsson till Resumé.
Han blev medlem i Moderaterna redan inför förra valet. Annars känner vi igen Hampus Knutsson från tiden på Prime. Han blev sedan rekryterad som konsult av mediekoncernen Stampen och fick tjänsten som kommunikationschef.
– Den viktigaste utmaningen är att vinna valet. Rent kommunikativt så tycker jag att vi kan bli lite tydligare i att formulera de problem som Sverige står inför och att presentera vår politik. Det görs redan bra, men vi kan förstärka den moderata berättelsen om en politik som bygger Sverige starkare.
– En annan utmaning blir att rapporteringen kring svensk partipolitik allt mer handlar om det politiska spelet och vem som för samtal med vem i utskotten. Kan Moderaternas kommunikation bidra med att få samtalet att börja kretsa mer kring sakfrågor, visioner och idéer så är jag väldigt nöjd.
Samtidigt handlar väl fokuset på vem som för samlat med vem och eventuella regeringskonstellationer om att majoritetsförhållandena i riksdagen ser ut som de gör?
– Så är det. Men jag tror att Moderaterna har allt att vinna på att det är politikens innehåll som diskuteras.
Ända sedan Per Schlingmann har det varit stor rotation på posten som kommunikationschef. Hur ska du se till att du får stanna?
– Det är lång tid kvar till valet, men jag har redan bråttom att komma igång. Jag ska göra mitt bästa för att kommunikationen bidrar till valkampanjen bidrar till förändring. När vi träffades första gången gick vi igenom mina erfarenheten, mina idéer och rollen framåt. Jag upplevde att jag och partiledningen hade en samsyn.
Moderaterna ska bli tydligare i sin kommunikation?
– Jag tycker att Moderaterna är tydliga i dag. Och att vara så tydlig som möjligt är alltid bra eftersom det är komplexa frågor som diskuteras.
De senaste åren jobbade du för Stampen och under förra årets rekonstruktion var medietrycket på bolaget enormt. Vad har du lärt dig av uppdraget?
– Jag har i många år jobbat med organisationer som befunnit sig under intensiv bevakning och där det gäller att få ut information snabbt och svara på mediernas frågor. I fallet med Stampen handlade det om många granskande och kritiska journalister och det var ofta bråttom.
– Jag var ansvarig för den globala pr-lanseringen av datacenterbygget i Luleå på uppdrag av Luleå Näringsliv och för kampanjen The Node Pole. Där handlade det om att utifrån en komplex utmaning skapa en engagerande berättelse.