Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

STS väljer extern byrå för första gången

Publicerad: 24 mars 2009, 15:34

Familjeföretaget STS har hunnit fylla 50 år. Nu testar de för första gången att samarbeta med en extern byrå. Ny partner är den Göteborgsbaserade pr-byrån LTS.


STS hemsida

STS startades 1958. Då som ett mindre familjeföretag. Idag har verksamheten växt till en global koncern med verksamhet i över 20 länder. Men trots att verksamheten blivit så stor görs fortfarande all reklam samt katalogproduktion inhouse. Nu testar STS för första gången på ett samarbete med en extern byrå. Valet föll på LTS Kommunikation.

– Det handlade inte om någon pitch utan det var vi som hörde av oss till dem och berättade vad vi skulle kunna göra för dem, säger Sebastian Persson, copy på LTS.

Verksamheten inom STS täcker allt från språkresor, au pair, high school till vuxenstudier i IBS International Business School.
– Vi ska hjälpa dem att berätta om allt som händer inom företaget. De har i stort sett inte jobbat med pr alls tidigare så det finns mycket att göra, säger Karin Andréen Olsson, vd på LTS Kommunikation.

LTS Kommunikation startades 2001 av Britta Sjöström. STS är byråns första kund inom resebranschen.

Vad hoppas ni få ut av det?
– Ett långsiktigt samarbete. Det finns mycket att göra och det vore kul att kunna göra det ordentligt.

Vad blir det första ni gör?
– Vi börjar med att berätta om ökningen. Intresset för att studera i USA har ökat markant. Obama-effekten har verkligen slagit till även i den här branschen. Men det är en ganska skiftande verksamhet så det handlar inte så mycket om att ta ett helhetsgrepp utan mer att berätta om det som händer, säger Karin Andréen Olsson.

Hur stor kund är det här för er?
– Det är ett mellanstort uppdrag, regelbundet, men inte jättestort. Det är inte vår största kund men inte heller vår minsta.

LTS arbetar med pr- och marknadskommunikation inom både B2B- och B2C-branscher.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.