Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Studio Total om pengabränningen

Publicerad: 6 Juli 2010, 12:03

Idag brände Feministiskt Initiativ med Gudrun Schyman i spetsen upp 100 000 kronor i Almedalen. Snabbt väcktes kritiska röster kring att man bränner pengar som skulle kunna göra nytta i samhället. Nu besvarar idémakaren – reklambyrån Studio Total - kritiken.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenFeministiskt InitiativGudrun Schyman

På måndagskvällen kom ett pressmeddelande om att Feministiskt Initiativ ska bränna upp 100 000 kronor. Idag gjorde FI verklighet av sina planer och medan pengarna brann upp i en klotgrill eldade partiledaren Gudrun Schyman massorna med budskap om att män tjänar i genomsnitt 20 procent mer än kvinnor.

Nyheten fick stor spridning i media och det dröjde heller inte längre förrän kritiska röster hördes om att det är idiotiskt att bränna upp 100 000 kronor. Pengar som skulle kunna göra nytta i samhället.

Bakom idén att bränna pengarna står Malmöbaserade reklambyrån Studio Total.
Nu besvarar man kritiken:
- Vad vi har gjort idag handlar inte om ett alternativ till välgörenhet, utan att åstadkomma en förändring. Den uppmärksamhet frågan om diskriminerade löner nu har fått kunde vi aldrig köpt, säger Per Eriksson cd på Studio Total.

Det var Studio Total som kontaktade FI och det är också byrån som står för de 100 000 kronorna:
-  Att bränna pengar är jobbigt, det känns i magen men det är precis det som är poängen, varje minut förlorar svenska kvinnor 100 000 kronor i lägre lön. Att bränna pengar kan också uppfattas som ett hån mot de ensamstående mödrar som inte har råd att köpa en glass till sina barn, men det riktiga hånet är att löneskillnaderna varit konstanta i 30 år. Detta borde vara föremål för ilskan. Inte att vi gjorde ett alternativt medieval för att nå ut med frågan, säger Per Eriksson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.