Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Styrelseproffs en bristvara

Publicerad: 9 Februari 2011, 15:38

Att ha en styrelse med enbart delägare är som att ha en vandrande bolagsstämma på kontoret. Pr-företaget Springtime valde tidigt att ha proffs i styrelsen. North Kingdom har tre proffs i styrelsen, men letar förstärkning som kan internationell kommunikation. Men båda är undantag.


Ämnen i artikeln:

SpringtimeCarola Määttä

truetrue2020-02-01T16:37

Carola Määttä förstärker North Kingdom och Ulf Dinkelspiel förstärker Springtime. Foto: Sören Andersson och Jana Christina Eriksson.

Resumé har tittat på styrelsesammansättningen i ett stort antal kommunikationsföretag. Med få undantag består styrelsen av grundare eller delägare som är verksamma i företaget.

Patric Nilsson, projekt­ledare för Entrepreneur of the year på Ernst & Young, har i snart 20 år mött entreprenörsföretag på uppgång.
– Nästan alla studier visar att de som tar in extern kompetens i styrelsen har en mer positiv utveckling. Man ska naturligtvis inte slänga ut ägarna. Men externa styrelseledamöter tillför erfarenheter och kompetens, säger han.

North Kingdom Design & Communications har på fem år gått från en omsättning på 9 till 40 miljoner.
– Vi har vårt huvudkontor i Skellefteå. Vi behövde få in folk som förstod hur det är att jobba internationellt med en bolag på vischan, säger vd David Eriksson.

I deras styrelse finns nu två lokala styrelseproffs som har erfarenhet från bland annat industriföretag som har börsnoterats. Där finns också Carola Määttä, tidigare vd för Ogilvy Sverige, i dag på köparsidan som kommunikationsdirektör på Proffice. Och David Eriksson vill helst se ytterligare en extern ledamot:
– Vi har till 95 procent internationella jobb. Det vi har funderat på är att knyta någon till styrelsen som har ännu större internationell erfarenhet.

När de började växa såg de också behovet av extern kompetens.
– När vi närmade oss 30 anställda såg vi att det behövdes andra strukturer än när vi var 10–15.
– Vi har också andra rådgivare som kommer in med jämna mellanrum, säger ­David Eriksson.

Styrelseordförande i Springtime är Ulf Dinkelspiel, tidigare handelsminister och vd för Exportrådet. Tidigare var Lars-Göran Johansson, i dag kommunikationsdirektör på Svenskt Näringsliv, ordförande.
– Vi har haft proffs i styrelsen nästan från början, även om också vi ägare har suttit där. Att få in dem som kan se saker utifrån och coacha är jätte­viktigt. Annars dominerar lätt det interna perspektivet, säger Birgitta Ed, delägare.

Ännu viktigare blev det när Maria Arnholm rekryterades som extern vd.
– När vi rekryterade vd sade vi tydligt att uppdragsgivaren skulle vara styrelsen, inte ägarkollektivet i Spring­time. En vd ska inte behöva ha en vandrande bolagsstämma på kontoret.

Och det finns knappast något företagens Kinderegg som uppfyller tre önskningar i en.
– Jag är i alla fall inte den som kan säga att jag är bäst i alla de tre roller: som konsult, som ägare och styrelseledamot.

Vad tillför Ulf Dinkelspiel som ordförande?
– Oerhört mycket. Han har ett långsiktigt perspektiv, han förstår skärningen politik och näringsliv och har styrelse­erfarenhet från en rad bolag. Från Exportrådet har han också erfarenhet av en konsultorganisation och har ett enormt kontaktnät, säger Birgitta Ed.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

SpringtimeCarola Määttä

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.