Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Success-fee-byrån: "Det blir en för osäker affär"

Publicerad: 9 oktober 2013, 13:37

Lisa Wahlström, vd på Spotlight.

Grundaren och vd:n för den digitala juristen Agreement 24, Magnus Stein, tycker att pr-byråerna inte lyssnar, utan bara vill sälja på massa extra tjänster. Pr-veteranen Andreas Krohn menar att det var ett fånigt utspel från köparhåll, men Spotlights vd, Lisa Wahlström, hävdar att det finns anledning till eftertanke även om hon inte tror att hon skulle bygga en affär utifrån Magnus Steins premisser.


Ämnen i artikeln:

Spotlight

– Jag reagerar på det här med att Magnus Stein säger att byråerna inte lyssnar på kundens behov. Jag tror att det handlar om att nå fram till tydliga förväntningar och hitta gemensamma mål, säger Lisa Wahlström.

Pr-branschorganisationen Precis rekommenderar inte att byråerna tar ut betalning utefter levererat resultat. Så kallad success-fee.

Spotlight är dock inte medlem i Precis och arbetar med success-fee, men endast i specifika fall.
– Vi har det som en del i vår affärsmodell, men det gäller mer långsiktiga samarbeten med uppsatta mål och resultat, säger Lisa Wahlström.

Hon har visserligen inte fört någon dialog med Magnus Stein, men tror att byrån skulle få svårt att leverera utifrån hans premisser.

– Vi skulle inte kunna erbjuda success-fee-lösningar som enbart handlar om placering av artiklar. Det blir en alldeles för osäker affärer helt enkelt, säger Lisa Wahlström.

Hon tycker ändå att pr-branschen måste tåla kritik från kunderna och att den behöver bli mer inlyssnande.

– Jag tror att det handlar om att kunden sätter upp vilka målsättningar man har, men inte specar vilka verktyg man vill ha för att nå dit. Det är mer upp till oss att komma med sådana råd. Det gäller exempelvis också att våga avråda en kund, säger Lisa Wahlström.

Det finns ett uttryck som handlar om att man har en mun och två öron och därför ska man lyssna dubbelt så mycket som man pratar. Hur ser du på det?
– Jo, det ligger något i det, men i det här fallet vet vi ju inte hela bilden eftersom vi inte har pratat med Magnus Stein, säger Lisa Wahlström.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Spotlight

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.