Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Superettan – då rasar sponsorintäkterna

Publicerad: 29 Oktober 2009, 09:26

Hammarby har tappat en av sina huvudsponsorer, Finlux. Avtalet för ytterligare en huvudsponsor – Folksam – löper ut.  Klubben kan räkna med att 40 miljoner kronor i sponsor- och tv-intäkter försvinner som en följd av degraderingen.


Ämnen i artikeln:

HammarbyFalconFolksamNikeIntersport

Hammarbys David Johansson deppar efter förlusten mot Trelleborgs FF som innebär degradering till superettan. Foto: Andreas Hillergren / SCANPIX.

Tidigare i höstas kunde Resume.se avslöja att Finlux, som haft bröstplatsen på Hammarbys matchtröjor, försvinner som huvudsponsor.

I går trillade Hammarby ner i superettan  – och sponsorsituationen överlag är mycket vag inför nästa säsong.

Hammarby har haft fem huvudsponsorer den här säsongen – förutom Finlux även Folksam Nike, Intersport och Falcon.

Resume.se kan berätta att Folksams avtal löper ut. Och försäkringsbolaget har inte bestämt sig för hur framtiden ska se ut.

– Vi har haft förhandlingar med Hammarby om en fortsättning. Men nu när det är klart att det blir superettan får vi ta en ny runda och fundera på framtiden, säger Berndt Magnusson som jobbar med idrottssponsringen på Folksam.

Folksam kan komma att minska sitt stöd. Berndt Magnusson konstaterar att det inte är lika stor exponering i superettan. Men samtidigt säger han att en sponsor bör vara med och ta sitt ansvar även när det går tungt.

– Vi har inte som avsikt att hoppa av bara för att det går dåligt, säger han.

– Det är jättetråkigt med nedflyttningen för Hammarby, folket i föreningen, spelare och supporters. Men jag tror att Hammarby kommer igen och går stärkta ur det här.

Hammarbys informationschef Urban Rybrink säger att det är flera sponsorkontrakt som ska omförhandlas efter nedflyttningen.

– Prislappen för superettan är ju inte lika hög som för allsvenskan. Men vi räknar med ganska stor exponering ändå. Men jag kan inte säga i dagsläget hur stor skillnad det kommer att bli i sponsorintäkter.

Enligt Sportbladet och Sport-Expressen innebär degraderingen att att nära 40 miljoner kronor i intäkter från sponsorer och tv-avtal försvinner för den ekonomiskt svårt sargade klubben.

– Det är lite för tidigt än att uttala sig om hur det blir. Men man kan konstatera att det inte finns något positivt med att ramla ur allsvenskan, säger Urban Rybrink.

Det är inte klart med någon ny huvudsponsor efter Finlux avhopp.

Magnus Helander


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.