Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Superkommunikatören: "Ta dig utanför din bubbla"

Publicerad: 8 Augusti 2019, 06:34

Tillsammans med sina kollegor Nicole Kavander och Roshanak Fatahian hamnade Canan Yasar från All of us på andra plats kategorin kommunikation när Resumé listade näringslivets superkommunikatörer. Här delar hon med sig av sina bästa tips.


I juni presenterade Resumé listan över Näringslivets 150 Superkommuniktörer. Kommunikationslistan toppades av pr-strategen John Mellkvist för sitt arbete med att sätta ålderism på agendan. Tvåa hamnade nätverket All of us som lyfter frågorna om jämlikhet och mångfald i branschen:

– Det känns fantastiskt. Jag och mina medgrundare Roshanak Fatahian och Nicole Kavander är väldigt glada över att frågan kring mångfald i branschen äntligen tas på allvar., säger Canan Yasar, en av grundarna till All of us so till vardags är creative director på Obeya.

Vad gör en företagsledare till en bra kommunikatör?
– Det krävs lyhördhet. En person som inte antar utan verkligen försöker förstå sin målgrupp och den värld de lever i.

Har du några tips till svenska företagsledare när det kommer till kommunikation?
–Massor. Men två saker som är extra viktiga. – Ta dig utanför din bubbla. Åk och handla någon annanstans, läs en tidning som du i vanliga fall inte skulle ha läst, gå ut och ät på en restaurang som inte serverar det du är van vid.

– Ta ansvar för att representationen ska öka i din organisation och ställ krav på byråer och andra samarbetspartners. Att inte veta hur du ska gå tillväga är inget försvar, det finns många att fråga. Som mig till exempel.

Hur har din syn på vad som är bra kommunikation förändrats det senaste året?
– Jag lär mig och utvecklas hela tiden (hoppas jag) men kommunikation som förstår sin målgrupp, som är relevant och i rätt kontext, som skapar en emotionell känsla kommer alltid att vara bra kommunikation.

Vad anser du vara det mest spännande som händer i kommunikationsvärlden just nu?
– Att vi kom tvåa Men det jag verkligen ser fram emot är att se åt vilket håll värderingsdriven kommunikation kommer att gå åt. De värderingar som drivs idag är väldigt safe och saker som alla kan skriva under på men samhället blir mer och mer polariserat och åsikterna dras isär mer. Vad kommer man att ta ställning för då? Bli superkonservativa och säga nej till abort eller ännu lamare där man inte tar ställning för något då man inte vågar riskera sin affär?

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.