Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

"Svårt byta namn på Globen"

Publicerad: 11 december 2008, 13:20

Ericsson vill byta namn på Globen. Men är det en bra idé? – Namnet har satt sig, det finns i folkmun och det kan bli svårt att byta, säger varumärkesstrategen Mats Urde.


Mats Urde. Foto: Daniel Nilsson.

Det nya sponsoravtalet – åtta miljoner kronor om året i tio år – innebär att Ericsson får rätt att byta namn på arenan som invigdes 1989. Nu vill företaget ha hjälp av stockholmarna med namnförslag.

Mats Urde, ekonomie doktor och varumärkesstrateg vid Lunds Universitet, säger att allt är möjligt beroende på resureserna, men han tror att det kan bli svårt – bland annat för att namnet så mycket har att göra på byggnadens form.

– Globen är ett väl valt namn – det ser ut som en glob och det finns intressanta historiska kopplingar till Shakespeares Globe, exempelvis.

– Frågan är om det här är det bästa sättet att använda resurserna på. Namnet har satt sig, det finns i folkmun. Varför måste man ändra namnet? Man hade kunnat använda kreativiteten.

Vad hade de kunnat göra istället?

– Jag vet inte, svårt att svara på. Jag känner inte till bakgrunden.

Mats Urde drar paralleller till namnbytena av städer och torg i forna Sovjet. Efter kommunismens fall bytte ryssarna tillbaka till de gamla namnen, och det blev en väldig förvirring och oreda.

– Samtidigt finns det lyckade exempel som exempelvis seglingstävlingen Volvo Ocean race. Det är inte många som säger Whitbread Round The World Race numera.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.