Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Svensk tjej startar pr-byrå i Libyen

Publicerad: 1 april 2011, 09:27

Då: Afghanistan. Nu: Libyen. Susanne Tarkowski, 27, ska hjälpa till i revolten mot Muammar Gadaffi. Vapnet: En pr-byrå.


Susanne Tarkowskis statusuppdatering på Facebook på fredagen.

Susanne Tarkowski ska än en gång ska riskera livet i en krigszon.

Nu, på plats i Libyen, ska hon starta upp ett liknande företag som hon hade i Afghanistans huvudstad Kabul tidigare - en byrå för strategisk kommunikation, sponsrad av privatpersoner. På så sätt vill hon hjälpa rebellerna i Libyen att få ut information till omvärlden för att nå målet: regimskifte och demokrati.

I helgen reser hon till Benghazi i Libyen från sitt nuvarande hem i Washigton DC.

– Jag vill göra ett avtryck, jag vill vara där det händer, i centrum av världspolitiken. Det har jag nog alltid strävat efter, har hon tidigare sagt.

– Jag sover mig igenom bombanfall. Utan problem, sa hon under Kabul-åren.

Med bas i Kabul drev Susanne Tarkowski fram till nyligen en pr-byrå i fyra år. Mot slutet hade hon 200 anställda. På kundlistan fanns Nato, FN och USA:s militär.

– Men jag närmar mig gränsen, det känns som att det har tagit på mig att bo i Kabul. Funderar på vad som ska bli nästa steg. Och det blir inte Sverige, sa hon mot slutet av Kabul-vistelsen.

Nej, det blev inte Sverige. Det blev Libyen. Där ska hon slåss mot Gadaffi – med pr som vapen.

Susanne Tarkowski - bakgrund

S här beskrev Susanne sin bakgrund på sin gamla företagshemsida   www.wisestrategiccommunication.com

Susanne has several years of experience as Project Manager for US Department of Defence (DoD)-, US Department of State (DoS)- and United Nations (UN) carrying out Information Operations and Psychological Operations programs, managing sensitive campaigns against terrorism and IEDs, as well as campaigns to strengthen the Afghan government, police force and military, promoting elections etc., acquiring and implementing cross-media and research contracts for more than 10 million USD in the Afghan theatre. In addition, she has over eight years of professional experience in developing, implementing and managing advertising campaigns, branding and public relations programs in Sweden, France, United States, China, United Arab Emirates and Afghanistan for more than 100 clients in the private and public sectors.

Susanne has previously taught Marketing Strategy and Implementation at a private Swedish business school, as well as Art Direction training at The University of Gothenburg, in Sweden. She has, in parallel to commercial advertising and communication teaching work, five years of experience as a magazine, newspaper and radio journalist in France and Sweden.

Susanne is a member of International Institute for Strategic Studies (IISS) and an associate of the European Council on Foreign Relations (EFCR). Susanne is also a part of the NATO Strategic Communication Working Group (SCWG), participating in SC doctrine development and is a regular speaker at US military and NATO conferences around the world.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.