Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Svenska byrån ska hindra Geert Wilders från att ta makten

Publicerad: 25 Oktober 2016, 08:45

Reform Acts kampanjchef Jakob Ohlsson ska se till att Gert Wilders får färre röster

Foto: Pressbilder/Wikimedia Commons (Wouter Engler)

Reform Act sitter på exklusiva rättigheter till världens mest avancerade CRM-system i BSD Tools. Nu hjälper byrån det nederländska miljöpartiet inför parlamentsvalet nästa vår.


Ämnen i artikeln:

Politisk kommunikationReform Act

Reform Act har arbetat med det gröna vänsterpartiet, Groenlinks sedan i somras. Den svenska kampanjbyrån har tidigare varit med och burit fram Sadiq Khan till ny borgmästare i London. Nu ska deras arbete bidra med att ta mandat från den högerpopulistiska kandidaten Geert Wilders som just nu leder stort i opinionsmätningarna.

Socialdemokraterna ligger under 10 procent i mätningarna och är rejält under isen, medan Groenlinks har vind i seglen.

– De har en karismatisk och nytänkande partiledare som många jämför med Justin Trudeau. Partiet tar många väljare som normalt sett röstar på Socialdemokraterna, säger Reform Acts kampanjchef Jakob Ohlsson till Resumé.

Reform Act kommer att hjälpa Groenlinks med den tekniska plattformen och infrastrukturen som, CRM-system och verktyg som samlar in voluntärernas arbete. De jobbar också med att dra in pengar till kampanjen. Det första fundraisingmailet gick nyss och har hittills dragit in strax över 100 000 kronor på några dagar. Reform Act räknar med att ha finansierat sitt arbete både med utbildning, teknisk infrastruktur och strategi inom några veckor.

– Det är två stora innovationer som vi introducerar i Nederländerna – det ena är politisk fundraising som man tidigare aldrig arbetat strategiskt med. Det andra är att knyta ihop online och offline genom en ordentlig väljarkontaktdatabas och en CRM-strategi: vi räknar med att ta tusentals personer från deras Facebooksida, Whatsappgrupper och epostlista till dörrknackningsvent runt om i Nederländerna, sager Jakob Ohlsson och fortsätter:

– Vi fokuserar på engagemangsdrivna aktiviteter och koncept som utgår från supportrarna. Jag har varit och föreläst i många länder om vårt arbete och på så sätt blir vi uppvaktade.

Vad särskiljer holländskt kampanjande?
– Jag skulle säga att västeuropeiska demokratier är ganska likartade. Alla vänster- och miljöpartier söker sig till de verktyg som Obama och Sanders använt sig av och det är där vi kommer in. Det som annars är specifikt för Nederländerna är att de inte har någon riksdagsspärr.

Ni har er kundbas i Sverige: Hur värderar ni de här uppdragen?
– Affärsmässigt är det inte långsiktigt hållbart att göra internationella valkampanjer. Samtidigt är det väldigt lärorikt och det finns stor vilja att testa saker i en valrörelse där mycket står på spel. Man får inte heller glömma att det är viktigt. I det här valet riskerar Nederländerna att få ett rasistiskt och islamofobiskt regeringsparti vid makten. Vi är väldigt motiverade av kunna bidra till att Gert Wilders får färre röster.

Groenlinks misslyckades förra valet och fick bara ett fåtal mandat. Nu är de störst i några av sympatimätningarna – om utvecklingen håller i sig kommer deras mandat att tre eller fyrdubblas under detta val.

Teamet som arbetar med GroenLinks är Rodrigo Ramos, Cristian Pencheff, och Christian Gonzalez (tech). Jacob Åström (creative director) och Jakob Ohlsson (strategi) men hela byrån har hjälpt till.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.