Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Svenska kommunikatörer hyllar Folkhälsomyndighetens kommunikation

Publicerad: 5 Maj 2020, 08:33

T.v: vice statsminister Isabella Lövin, utrikesminister Ann Linde, näringsminister Ibrahim Baylan och utrikeshandelsminister Anna Hallberg håller presskonferens i april med ”coronasäkert” avstånd. T.h: statsepidemiolog Anders Tegnell.

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet/Lena Katarina Johansson

Folkhälsomyndighetens har levererat bättre kommunikation än regeringen hittills under coronakrisen. Det slår en ny undersökning gjord av konsultföretaget Hammer & Hanborg fast.


Ämnen i artikeln:

Hammer & HanborgFolkhälsomyndigheten

Folkhälsomyndigheten har både hyllats och kritiserats för sin kommunikation under coronakrisen. Bland kritikerna har bland annat en rad ledarskribenter hörts, som menar att myndighetens varit för vag i sin kommunikation. 

Å andra sidan har myndigheten hyllats för sitt lugn och den dagliga presskonferensen klockan 14 blivit något av en ny lägereld för det svenska folket. 

Nu stämmer Sveriges kommunikatörer in i hyllningskören, enligt en undersökning gjord av konsultföretaget Hammer & Hanborg. De har ställt frågor till sitt nätverk av kommunikatörer i en mängd olika branscher från privat, offentlig och ideell sektor. Cirka hälften av de svarande är ledare inom kommunikationsbranschen. 

En betydande majoritet av de svarande – 84 procent – tycker att Folkhälsomyndigheten klarat sitt kommunikationsuppdrag bra hittills. I jämförelse ansåg enbart 10 procent av de svarande att myndigheten inte skött det bra. Sex procent svarade att de inte visste vad de tyckte. 

Därmed får Folkhälsomyndigheten bättre betyg än regeringen, där motsvarande siffra landade på 74 procent. 15 procent tyckte att kommunikationen inte skötts bra, och 11 procent svarade att de inte visste. 

Bland de anonymiserade svaren hyllas Folkhälsomyndigheten för sin trovärdighet. 

”Aldrig sett en myndighet kommunicera med samma tydlighet, lugn och självklarhet förut. Otroligt imponerad och misstänker att det ligger många krishanteringsövningar och färdiga rutiner bakom hur de agerar nu. Visar på vikten av att ha gått igenom scenarion i förväg. Att sen många debattörer ryter om hårdare tag är snarare ett tecken på att vi har en bred yttrandefrihet och ett friskt debattklimat i Sverige.”

Också regeringen får beröm av de anonymiserade svaren.

”Jag tycker regeringen skött sig väldigt bra. Moget. Inte låtit sig påverkas av andra länders åsikter. En egen strategi som de har varit konsekventa med.”

I undersökningen framkommer det också att coronakrisen satt större press på kommunikatörsyrket, framför allt inom den offentliga sektorn där 98 procent jobbar lika mycket eller mer än vad de gjorde innan krisen. Hos kommunikatörer i de andra sektorerna landade samma siffra på 80 procent. 67 procent av de svarande anser att kommunikationsfunktionen fått ökat gehör under coronakrisen, och hälften tror att kommunikation kommer att anses viktigare efter coronakrisen än innan. 

Om undersökningen

Undersökningen ”Kommunikation i Coronakrisen” genomfördes under perioden 3 – 21 april bland

kommunikationsproffs i Sverige och Norge. Totalt besvarades undersökningen av 978 respondenter, varav 430

chefer. De svenska (61%) och norska (39%) respondenterna fick frågor om sina respektive regeringar och

myndigheter med ansvar för folkhälsa. I övrigt fick respondenterna samma frågor. Här redovisas endast svar från

de svenska respondenterna.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.