Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Svenska lobbyister snällare än många andra

Publicerad: 2 juli 2012, 10:38

Emma Svensson.

Svenska lobbyister har mindre inflytande och måste därför vara snällare än sina kollegor i Washington och Bryssel. Det menar Emma Svensson, doktorand i politisk kommunikation på Mittuniversitet, som i dag presenterar sin studie.


Emma Svensson har gjort en kartläggning av lobbyisters olika arbetssituationer i Sverige, USA och EU. Den svenska situationen sticker ut.

– Sverige särskiljer sig genom att vi är väldigt particentrerade. I USA är det mer personcentrerat. Kongressmännen väljs i direktval och representerar framför allt sina supportrar. Både väljare och de som ger bidrag, säger hon.

Som en konsekvens av det har lobbyister ett större inflytande över vilka frågor som de kongressvalda driver.

– De som har mest pengar har störst sannolikhet att vinna. För att komma in i kongressen måste man ha bidragsgivare, vilka i sin tur vill ha igenom sina frågor.

Även om det i Sverige finns partibidrag och donatorer menar Emma Svensson att de inte gynnar de enskilda ledamöterna på samma sätt. De har allt jämt en partilinje att underordna sig.

– Politikerna I USA är friare att lobba för sin linje, säger hon.

De skilda förhållandena påverkar i sin tur hur pr-byråer arbetar i Sverige och vilket reellt inflytande de faktiskt har.

– I Sverige är lobbykonsultens roll att fungera som rådgivare och stöd. Kontakten med politiker sköter oftast organisationerna själva. I USA är konsulterna både rådgivare och sköter kontakten med politikerna. Det svenska systemet gör att lobbyisterna måste vara snällare än i USA och EU.

Varför?
– Därför att vi har det particenrerade systemet. Särintressen används som bollplank, och vi har ett system som säkrar upp och är ganska transparent. Är man intresserad är det lätt att få kunskap.

Gör det att de svenska konsulterna har mindre möjligheter att påverka politiken?
– Ja, jag tror det. Man kan inte förvänta sig några gentjänster på samma sätt som i USA, och jag tror att politikerna är mer benägna att lyssna till den som har bäst budskap snarare än mest pengar.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.