Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Svenska pr-byråer bakom europeisk plattform för mat och dryck

Publicerad: 27 Mars 2019, 12:36

Mats Ryd, Kitchen PR och Gabriella Finnborg, Prat PR.

Tio oberoende PR-byråer i Europa, alla är specialiserade på mat och dryck lanserar gemensamt b2b-plattformen Food & Wine Republic. Bland byråerna märks svenska Prat PR och Kitchen PR.


Ämnen i artikeln:

PR-ByråerPrat PR

The Food & Wine Republic underlättar för företag som behöver internationell marknadsföring och medialt genomslag inom mat och dryck. Gemensamt för de tio byråerna är at de är oberoende, ägarledda och nischade inom mat och dryck. Initiativet påbörjades efter att flera av byråerna fått frågor från sina kunder ifall det finns likasinnade byråer i andra länder som kan hjälpa dem med lanseringar på andra marknader. I andra hand innebär Food & Wine Republic att byråernas kundportföljer breddas med internationella kampanjer.

The Food & Wine Republic lanseras i dag den 27 mars 2019. Verksamheten omfattar bland annat organiserade provningar, lanseringar och nyöppningar samt närvaro på internationella mässor och lokala matfestivaler.

Prat PR är en av byråerna bakom plattformen. I flera år har byrån samarbetat med Pitch Pr i Nederländerna, i flera projekt för New Zeeland Wine.

– Vi såg många fördelar med att para våra kompetenser och sakkunskaper inom området med kännedomen om de lokala marknaderna. Det skapade en stor nytta och kunskapsutbyte där vi kan lära av varandra. Man lär sig oerhört mycket bara genom att pitcha tillsammans, säger vd:n Gabriella Finnborg till Resumé.

Prat PR ingår sedan 2007 i det globala nätverket Porter Novelli som uppmuntrat byrån att hitta nya former för samarbete, arbete för gränserna. I takt med att intresset för och medvetenheten kring mat ökar har också kravet på specialistkompetens blivit skarpare. Flera aspekter inom branschen har drivit fram samarbetet. Enligt Gabriella Finnborg berättar går utvecklingen mot att jobba mot enskilda specialister snarare än byråer, samarbeten på områden där man inte konkurrerar och sänkta trösklar för varumärken att gå på export. Plattformen är också ett sätt för Prat PR och Kitchen PR:s kunder att nå utanför Sveriges gränser genom den lokala förståelsen på plattformen.

– Det finns en rad kunder som vi arbetar med som har stark potential att slå internationellt med rätt verktyg och kompetens. Samtidigt kommer vi kunna förvalta önskan från utländska varumärken som vill komma in i Sverige och där ser vi en ökad efterfrågan.

De medverkande byråerna är baserade i Stockholm, London, Hamburg, Amsterdam, Paris, Madrid, Köpenhamn och Milano.


Medverkande byråer:
Holland Amsterdam Pitch PR
Tyskland Hamburg ff.k PR
Spanien Madrid Mateo&Co
Frankrike Paris SoWine
Frankrike Paris SoFood
Italien Milan Rossi & Bianchi
England London Elliot's Agency
Sverige Stockholm Kitchen PR
Sverige Stockholm Prat PR
Danmark Köpenhamn House of Wine

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

PR-ByråerPrat PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.