Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Svenska pr-företagens ordförande slutar

Publicerad: 17 December 2010, 13:32

Svenska pr-företagens ordförande Catharina Jevrell ställer inte upp för omval vid kommande årsmötet den 10 februari: – Jag har suttit tre år i styrelsen, varav ett år som ordförande. Det är dags för någon annan att ta över.


Ämnen i artikeln:

Svenska Pr-företagenCatharina JevrellStora pr-priset

Catharina Jevrell.

Det ligger ingen schism bakom hennes beslut och hon känner sig nöjd med sin insats som ordförande. Pr-företagen har bland annat inlett ett samarbete med Institutet för Ledarutveckling, IFL, vid Handelshögskolan. Man har även startat pr-pubar i Malmö.

– Jag tycker att svenska pr-företagen är en fantastisk organisation, men det är dags för någon annan att ta över, säger Catharina Jevrell.

Häromdagen stod det också klart att svenska pr-företagen instiftar ett nytt pr-pris – Stora pr-priset. Priset är öppet för alla och syftet är att lyfta fram ett professionellt och gediget pr-arbete.

Precis kör redan pr-tävlingen Spinn. Ska ni konkurrera med dem?
– Stora pr-priset fyller ett tomrum eftersom pr-insatser inom alla yrkets discipliner kan premieras. Priset ska därför ses som ett komplement till övriga tävlingar inom branschen.

Juryn består av olika representanter från pr- och kommunikationsområdet, som är verksamma på alltifrån byråer och näringslivet till andra former av organisationer.

En individ, en grupp ett företag eller en organisation kan vinna Stora Pr-priset. Vinnaren får ingen prissumma eller statyetter, utan endast äran. Catharina Jevrell välkomnar alla förslag till kandidater.
Hur ser du på att det verkar som att alltfler reklambyråer vinner pr-kategorier i tävlingar? Nu senast i Epica.

– Jag tycker att det går åt båda hållen. Jag tror inte att reklambyråerna och pr-byråerna skiljer sig så otroligt mycket åt vad gäller kreativitet, utan pr-byråerna är också kreativa. Men man har inte alltid möjlighet att prata om alla uppdrag. Det handlar nog också om att reklambyråerna har en lång tradition av att tävla och skicka in bidrag, säger Catharina Jevrell.

Svenska pr-företagen har 35 medlemsföretag.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.