tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Svenska pr-paret kuppade medier med ”Last christmas-bojkott” – här är deras tidigare bluffar

Publicerad: 5 januari 2023, 13:29

Ett gäng av paret Mazettis bluffar.

Foto: Pressbild / JANERIK HENRIKSSON / Fredrik Sandberg / TT

De låg bakom Schymans kupp när hon brände pengar under Almedalen, de skapade fejkpartiet Kulturpartiet och de kuppade Vitryssland genom att bomba landet med nallebjörnar. Årets julkupp började som ett skämt – som sedan spreds över världen som en löpeld.

Ämnen i artikeln:

Studio TotalGudrun SchymanAlmedalenRiksteaternNyheter

JW


– Svenska bilbranschen bränner åtta miljoner i Almedalen på att köpa champagne och de får nog inte lika mycket media, sa Tomas Mazetti till Svenska Dagbladet den 6 juli 2010.

Då drev han och Per Eriksson reklambyrån Studio Total som kläckte idén att FI:s dåvarande partiledare Gudrun Schyman skulle bränna upp 100 000 kronor i Almedalen.

Kampanjen fick enorm uppmärksamhet. Men byrån började inte där. 

Fem år tidigare hade de jobbat upp en uppmärksammad kampanj åt Riksteatern. Då kuppade de medierna genom att lansera att helt nytt parti, också under Almedalen. Det döptes till Kulturpartiet och presenterade skådespelaren Kim Anderzon som partiledare.

Kampanjen ska ha kostat skattebetalarna hundratusentals kronor som gått till traktamenten för de inblandade, logotyp, ballonger, t-shirts med mer. Efter kuppen avslöjats gick Centerpartiet så långt som att anmäla Riksteatern till Riksrevisionen. Riksteatern var dock nöjt med kampanjen. I ett pressmeddelande skrev de:

– På 20 minuter nådde vi fler människor än genom tusentals teaterföreställningar. Ändå kommer vi aldrig att starta ett parti.

2009, strax innan pengabränningen i Almedalen, kuppade de igen. Under våren 2009 blev Black Ascot en av de mest uppmärksammade modebloggarna i Sverige och gestaltade den 19-åriga Lolita som led av ångest på Östermalm. Det var en fiktiv figur, skapad av Studio Total och en 22-årig bloggare. Den visade sig också vara baserad på en av rollerna i Malmöoperans uppsättning av ”Vanessa”. Uppdragsgivaren: Malmöoperan.

– Jag ser inget fel med att människor blir mer misstänksamma. Tvärtom. Det leder till att de börjar undra över vilka krafter som ligger bakom de övriga nyheterna. Vi är ju inte de enda som arbetar så här; andra aktörer använder också medierna som megafoner, sa Mazetti till SvD i slutet på 2010 angående byråns kuppande

2011 bluffade också Studio Total om att världens första sexskola invigts i Österrike, något som Dagens Nyheter kunde avslöja. Kampanjen kring den falska sexskolan skedde för undgomsförbundet för den österrikiska motsvarigheten till svenskt Näringsliv – Österreichischer Wirtschaftsbunds.

Enligt Tomas Mazetti ville ungdomsavdelningen väcka debatt om allt möjligt, skrev Resumé då.

– Jag tycker att det är bra om människor ifrågasätter vad som står i medierna. Journalister har ett ganska tufft jobb i dag, det finns inte mycket tid att kolla igenom saker och det är nog en diskussion som kan vara bra bra att föra ibland, säger Tomas Mazetti till DN.

2012 tog Tomas Mazzetti kuppandes till nya nivåer och utlöste en smärre diplomatisk kris mellan Sverige och Belarus. Tillsammans med sin fru Hannah Mazetti och Studio Total ”bombade” de landet med nallebjörnar. De släppte ner hundratals nallebjörnar i fallskärmar, och med slogans med stöd för mänskliga rättigheter, över diktaturens huvudstad Minsk.

I Belarus dömdes en vakt till ett tvåårigt fängelsestraff eftersom han inte anmält att flygplanet inkräktade landets gränser.

– Anledningen att vi gör det här är för att visa vår sympati för människor som fängslas för att de kräver sin rätt att få uttrycka vad de tycker, sa företrädaren för Studio total till Aftonbladet som träffade reklambyråns frontfigurer på Visby flygplats efter aktionen.

Tomas och Hannah Mazzetti i samband med att de ”bombade” Belarus med nallebjörnar.

Foto: TT NYHETSBYRÅN

I jul var det dags för nästa kupp av paret Mazzetti. Tidningar över hela världen rapporterade om deras insamling för att få ett slut på spelandet av Whams jullåt ”Last christmas”: från NY Post till The Mirror, MTV, The Sun och många, många fler. Paret startade en insamling för att kunna köpa rättigheterna och förbjuda låten.

– Vi skickade ett julkort till våra vänner och frågade hur mycket de var villiga att betala för att bli av med den här låten. Nu hör folk av sig från New York till Kina. Dessutom har vi blivit har blivit överösta av av arga Wham-fans, sa Tomas Mazetti i SVT:s Morgonstudion.

Samtidigt berättade de både för SVT och Expressen att det hela började som ett skämt.

– Det är kul för folk blir så sura på det hela, medan vi ser det som ett skämt. Flera verkar tro att vi vill förstöra julglädjen, berättar Tomas Mazetti.

Samtidigt har de ingen avsikt att göra något åt saken om de skulle nå summan på 250 miljoner som låträttigheterna beräknas kosta.

– Om vi mot all förmodan når dit så är inte jag så intresserad att driva den här saken vidare, då får någon annan ta över, säger Tomas Mazetti.

Igår gick Björn Werner ut och kritiserade medier för att inte ha kollat upp paret Mazetti från Göteborg, och att inga – förutom engelskspråkiga The Local – nämner att det inte är första gången paret kuppar i medierna.

”Det är i sig kanske inte så förvånande. Det är, rent objektivt, en jättekul nyhet. Men den var också ett stresstest av journalisters förmåga att stå emot påverkansarbete – som man tyvärr misslyckats rätt ordentligt med. Det ingen stor nyhetsorganisation har förmått är att fatta tangentbordet och googla initiativtagaren Tomas Mazettis namn”, skriver han i Svenska Dagbladet.

Samtidigt undrar han vad deras avsikt med kuppen egentligen är – men tackar dem samtidigt för att de uppmärksammade mediers brister:

”Exakt vad det forna Studio Total-gänget egentligen vill göra PR för återstår att se – men en sak är säker. Det är i vart fall inte för svenska journalisters förmåga att göra sitt jobb. För visst, mellandagarna är såsiga och diffusa. Det gäller också om man är anställd på tidning. Men i dagens politiska klimat, där påverkansarbetet från nätets professionaliserade trollarméer pågår dygnet runt, får man tyvärr aldrig andas ut. En läxa att tacka paret Mazetti för, även om det i detta fall bara var två skumtomtar som slank igenom.”

Resumé har under dagen sökt paret Mazetti för att fråga mer om syftet bakom kuppen. De har inte återkommit.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev