Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Svenska varumärket utvecklar hållbarhetskonceptet "Boomerang Effekten"

Publicerad: 27 Augusti 2019, 08:30

Under förra året räddades Boomerang av nya ägare efter att ha gått i konkurs. Inför hösten tillgängliggör klädmärket utvalda plagg som kunder har lämnat tillbaka till företaget i webbshoppen.


Ämnen i artikeln:

ModeHållbarhet

I början av 2018 gick Boomerang i konkurs kort efter beskedet stod det klart att varumärket räddades genom ett förvärv av Tisenhult-gruppen. Klädkedjans ursprungliga grundare, Peter Wilton och Kennet Andram, finns samtidigt kvar inom verksamheten, som rådgivare.

På senare tid har många varumärken inom kategorin positionerat sig inom hållbarhet. Så även Boomerang som var tidiga med att försöka dra sitt strå till stacken för att kompensera den klimatbelastning som klädindustrin står för. Totalt släpper den ut mer växthusgaser än vad exempelvis flyget och sjöfarten gör tillsammans. Merparten av utsläppen sker i samband med tillverkningen.  Boomerang Effekten är ett hållbarhetsinitiativ som lanserades redan 2008 för att ge äldre och använda kläder en chans till ett längre liv. Med tiden har konceptet utvecklats och lagom till hösten blir de utvalda återanvända plaggen tillgängliga i företagets webbshop.

I uppdateringen av konceptet kommer plagg som kunderna har lämnat tillbaka till företaget att lanseras på Boomerangs webb-shop varje månad. I sina egna kanaler uppmanar bolaget sina kunder att skicka sina Boomerangkläder till företagets lager i Uppsala.

I kommunikationen får man en tydlig vintagekänsla med en familj som återvänder till skärgårdsstugan i sensommarsolen och luftar sina urblekta blå bommuls- och denimplagg. Just återanvänd denim är en trend som klädföretag både lokalt och globalt slår mynt av under hösten 2019.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

ModeHållbarhet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.