Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Svenska Volt fixade jobbet i USA – gjorde årsbok för barn som dödats av vapen

Publicerad: 26 Maj 2016, 12:48

Foto: Pressbild

Kampanjen "Sign Their Yearbook" har tagit fram en unik årsbok – med bilder av barn vars liv slutade innan de hann ta examen. Med boken vill man uppmärksamma, och ändra, USA:s vapenlagar.


Ämnen i artikeln:

Oskar PernefeldtLinus BrongeVolt

I USA är det tradition med en årsbok med bilder av alla studenter som utexamineras från high school. Då hör det även till att man ska skriva en hälsning till varandra i böckerna. Men varje år dör 2000 barn i USA på grund av vapenrelaterat våld, och får aldrig chansen att få sin bild i någon bok. För att uppmärksamma alla dem har svenska byrån Volt tagit fram kampanjen "Sign Their Yearbook" för organisationen New Yorkers Against Gun Violence.

I kampanjen har man tagit fram en årsbok som innehåller bilder på studenter som har avlidit, och vem som helst kan signera boken på kampanjsidan. När namninsamlingen har slutförts överlämnas den till USA:s kongress i vädjan om att skärpa vapenlagarna.

Men hur fixar en svensk byrå jobbet i USA? Det hela började med att kreatörsduon Linus Bronge och Oskar Pernefeldt fick en idé, och därefter kontaktade de helt enkelt organisationen som jobbar för skärpta vapenlagar. Efter att ha presenterat förslaget var jobbet deras.

Blev de förvånade när en svensk byrå ringde dem med en idé?

– Jag tror att de bara lyssnade på idén, jag tror inte det spelade någon roll att vi är svenskar. Men det att vi är svenskar gör ju däremot att vi kan ge ett annat perspektiv, eftersom Sverige har så mycket strängare vapenlagar, förklarar Oskar Pernefeldt.

LÄS MER: Frieriet som resulterade i den framgångsrika kreatörsduon

Det här är Volts första amerikanska projekt, och man utesluter inte flera samarbeten framöver.

– Vi får se. Vi har byggt upp en jättebra relation till kunden, så vi får hoppas att det blir fler. Kampanjen är ju inte klar ännu så vi har fortfarande en process framför oss, säger Linus Bronge.

Under en månads tid kommer namninsamlingen vara öppen, och efter det ska boken överlämnas till kongressen. Duon har inte rest till USA under projektets gång, men hoppas kunna delta i överlämningen.

– Det här är egentligen startskottet och så knyts kampanjen ihop när yearbooken lämnas över till kongressen. Då hoppas vi kunna åka dit och göra det tillsammans med kunden, säger Oskar Pernefeldt.

Linus Bronge och Oskar Pernefeldt menar att det har varit ett hjärtskärande projekt att jobba med.

– Vi har varit i kontakt med ett antal föräldrar för att få deras godkännande att använda bilder på deras barn i boken. Då är det såklart väldigt gripande att lägga sin in i de här livsödena, säger Oskar Pernefeldt.

– Det är ju väldigt svårt att komma från en reklambyrå och övertala föräldrar som har förlorat sina barn. Men de här föräldrarna har litat på oss till hundra procent och är tacksamma för att vi ger deras barn ett hedersvärt minne, tillägger Linus Bronge.

Läs mer om projektet här, och nedan kan du se filmen till kampanjen.

Arbetsgrupp:
Kampanj: "Sign Their Yearbook"
Kund: New Yorkers Against Gun Violence
Byrå: Volt
Creative Director: Daniel Vaccino
Kreatörer: Linus Bronge & Oskar Pernefeldt
Projektledare: Maria Sandberg
Produktionsledare: Gabriela Brandén
Visualizer: Staffan Kjellvestad
Digital Designer: Per Sturesson
Praktikant: Simón Ubeira
Foto: Jan Landfeldt & Ulf Nilsson (United Frog Studios)
Musik: Mårten Sahlin (SingSing)

Louise Lindberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.