Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Sveriges Annonsörer om Unilevers utspel: Ökad misstro mot influencers

Publicerad: 19 Juni 2018, 06:17

Lin Eriksson Nordström på Sveriges Annonsörer reagerar på Unilevers utspel.

Sveriges Annonsörer menar att Unilever går i bräschen för misstron mot influencers, Sir John Hegarty kritiserar Cannes Lions och uppdelningen av MTG skjuts upp. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

PR-ByråerSveriges AnnonsörerInfluencersCannes Lions

Under gårdagen deklarerade Unilever, en av världens största annonsörer, att de inför nolltolerans mot köpta följare. De bryter helt enkelt med dem. Lin Eriksson Nordström, kommersiell chef på Sveriges Annonsörer, menar att Unilever går i bräschen för den alltmer utbredda misstron från annonsörer när det kommer till influencers.

– Man börjar ifrågasätta på ett helt annat sätt vilket kan vara en nackdel för infuencers. Nu tänker annonsörer mer ’fasen heller, vi vill inte pröva ett skit om vi inte har koll på det’”, säger Lin Eriksson Nordström till Breakit som menar att annonsörer måste börja ta ansvar för att granska och ställa tydliga krav när de ingår samarbeten med influencers.

Psst! Du har väl inte missat Resumé Insikts artikelserie om influencers? Här kan du läsa den:

Trots nya funktionen – influencers struntar i reklammärkning
Granskning: Hälften av inläggen hos influencers innehåller varumärken
Lista: Så bra (och dåliga) är Instagram-stjärnorna på att engagera

Sir John Hegartys kritik: Cannes har tappat fokus
Sir John Hegarty
är grundare av Bartle Bogle Hegarty (BBH). I en stor intervju i Adage kallar han Cannes Lions för en pengamaskin. Han menar att festivalen i stället för att handla om kreativitet numer handlar om tech. Sir John Hegarty menar vidare att ägarna var tvungna att göra om tävlingen, eftersom den tidigare hade tappat sitt fokus.

– Om du börjar dela ut så många Grand Prix, devalveras värdet av ett Grand Prix, säger han.

Digiday: Cannes har städat upp
Alla håller inte med om Sir John Hegartys hållning. Digiday skriver att Cannes Lions har städat upp – att adtech-bolagen halverats nere på Rivieran, jämfört med förra året. Nykomlingar på plats är i stället konsultjättar som Accenture och PWC. Anledningarna till att adtechbolagen inte flugit ner till solen i lika hög utsträckning som tidigare menar Digiday beror dels på att publicister har tagit mer kontroll över annonskedjan för att få kontroll över sin egen data, bekämpa bedrägeri och undvika dolda avgifter.

Uppdelningen av MTG skjuts upp
Kinnevik, som är MTG:s största aktieägare, offentliggjorde i förra veckan att de avser att dela ut samtliga av dess aktier i MTG till Kinneviks aktieägare under det tredje kvartalet 2018. På grund av det kommer MTG att avvakta fullgörandet av arbetet med att dela ut Nordic Entertainment Group till sina aktieägare, som de tidigare meddelat ska ske.

Detta kommer inte att ske i år, meddelar man i ett pressmeddelande. Samtidigt betonar MTG att intentionen att dela upp MTG finns kvar.

Internationell media inte impat av herrlandslaget
I går gjorde svenska herrlandslaget premiär i herr-fotbolls-VM, och vann mot Sydkorea med 1-0. I Sverige spreds glädjen, men internationella medier var långtifrån imponerade av insatsen. The Guardian är en av de kritiska och skriver att ”det finns matcher som är så händelsefattiga att chansfattigheten blir närmast heroisk”. ITV menar att de svenska anfallarna inte kan göra mål och amerikanska ESPN skriver att ”Zlatan Ibrahimovic åtminstone skulle gett laget lite fart, arrogans och – för att vara ärlig – något intresseväckande”.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.