Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Sveriges konsumenter upp till kamp mot barnreklam

Publicerad: 13 mars 2008, 15:26

Sveriges konsumenter vill göra oss uppmärksamma på att feta barn är ett allt större globalt problem och att reklamen är en bidragande orsak till problemen.


På lördag är det den Internationella konsumentdagen. Då kommer barnen i den så kallade ”skräpmatsgenerationen” att uppmärksammas av konsumentorganisationer i hela världen. Ämnet berör många. I Sverige är vart fjärde barn överviktigt och i hela världen riskerar 177 miljoner barn att drabbas av sjukdomar på grund av fetma.

– Fetma är ett allt större globalt problem. Det är inte längre isolerat till USA och Västeuropa utan vi ser även att den breder ut sig i bland annat Indien och Sydamerika, där man allt mer snappar upp osunda matvanor, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges konsumenter.

Han menar att föräldrar som försöker ge sina barn sunda matvanor motarbetas av annonsörerna.

– .I butikerna är det den ohälsosamma maten som syns, medan man får leta efter den sunda kosten. Vi måste ställa företagens rätt att annonsera mot barnens rätt till en bra hälsa.

Jan Fager, jurist på Sveriges annonsörer, tycker att det är bra att de här frågorna diskuteras och att annonsörerna har ett visst ansvar.

– Men lösningen är inte förbud och regleringar, för det hämmar utvecklingen av nya produkter, säger han.

Han framhåller att det har hänt mycket med produkterna de senaste åren.

–Det har till exempel blivit mindre socker och fett i maten.

Fotnot: Den internationella konsumentorganisationens kampanj heter ”The junk food generation” och kommer att öppna sajten junkfoodgeneration.org på lördag.

Tobias Wahlberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.