Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Sveriges mest rekommenderade varumärken

Publicerad: 14 November 2018, 06:42

Swish är varumärket flest svenskar skulle rekommendera, Mark Zuckerberg nobbar regeringsmöte om fake news och Readly lanserar ny annonslösning. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

YougovReadlySwish

Swish toppar återigen listan över Sveriges mest rekommenderade varumärken, enligt YouGov BrandIndex. Det trådlösa hemmaljudsystemet Sonos, som är ett nytt varumärke på tio-i-topplistan tar en andra plats medan däckproducenten Nokian kommer trea. Nytt varumärke på listan är även airbnb. Huawei, McDonald's och Öresundskraft, som alla återfinns utanför topp-tio, är de tre företag som klättrar mest i mätningen.

1) Swish
2) Sonos
3) Nokian
4) Michelin
5) Avanza
6) KIA
7) Bose
8) Volvo
9) airbnb
10) Continental

Zuckerberg tackar nej till att bli utfrågad av toppolitiker
Facebooks vd Mark Zuckerberg kommer inte att dyka upp inför den internationella storkommitté i London bestående av minst fem regeringar som undersöker desinformation i samband med val. Han nej framgår av ett brev från Facebook som tagit del av CBS News. Utfrågningen var planerad till 27 november. Mark Zuckerberg avböjde först en inbjudan av Damian Collins, en ledamot av brittiska parlamentet och Bob Zimmer, en kanadensisk lagstiftare. När han sedan blev inbjuden av Argentina, Australien och Irlands regeringar tackade han ja. I måndags skrev Facebook:s brittiska policychef Rebecca Stimson ett brev där hon meddelade att Mark Zuckerberg inte kommer att vara tillgänglig.

Readly lanserar ny annonslösning för magasin
Magasinappen Readly lanserar det nya digitala annonsformatet Readly Ads. Annonsörer får nu möjlighet att annonsera i Readlys anslutna titlar och få data kring det faktiska engagemanget kring en magasinsannons i digital miljö. Annonsformatet Readly Ads introduceras först som pilotprojekt i Sverige och kommer under nästa år även lanseras i Tyskland och England.

Byrån förnekar att de diskriminerar vita hetero-män
Enligt Campaign ska JWT:s Londonkontor ha minskat sin kreativa avdelning med straxt under 20 medarbetare, eftersom de understigit 20 är de inte förpliktigade att följa den brittiska arbetsmarknadslagstiftningen. Enligt Campaign ska nedskärningarna gjort att en grupp kreatörer, bestående av vita heterosexuella män, sökt juridisk hjälp för att stämma arbetsgivaren för diskriminering efter att ha blivit av med sina jobb. Något som nu förnekas av byrån.

Facebook skrotar satsning
Facebooks försök att ta sitt reklamerbjudande till tv stöter på problem. Nu rapporterar Digiday att företaget lägger ned sin satsning på connected-tv och kommer att sluta sälja annonser för OTT-appar i januari 2019.
"Vi arbetade med en liten grupp utgivare för att testa att tjäna pengar på connected tv -appar med annonser från nätverket och bestämde oss till slut för att inte gå vidare med konceptet", säger en talesperson från Facebook i ett uttalande.

Julen driver upp medieinvesteringarna i Storbritannien
Den brittiska annonsörsorganisationen bedömer att medieköpen kommer att öka med fem procent under fjärde kvartalet, jämfört med motsvarande period 2017 och att tillväxten kommer att fortsätta under ytterligare sju år drivet av att varumärkena behöver höja sina röster i samband med julen. Under Q4 förra året spenderade brittiska annonsörer 6,1 miljarder pund under fjärde kvartalet. Det skriver Campaign.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

YougovReadlySwish

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.