Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Sveriges starkaste varumärken

Publicerad: 21 September 2015, 08:50

När svenskarna korar vilka storföretag de upplever har ett högre syfte än att tjäna pengar hamnar Ikea, Ica och Volvo i topp.


Ämnen i artikeln:

VolvoICAVarumärkenIKEALynxEye

Det visar en studie med över 1200 svenskar från varumärkeskonsulterna LynxEye. Vikten av ett tydligt syfte för företag har på senare år blivit alltmer omdiskuterat i affärspressen. Det finns en stark koppling mellan tillväxt och ett tydligt syfte och listan tas fram som en del av den årliga undersökningen Brands of Tomorrow, som listar företagen med störst potential att växa.

Bland Sveriges största företag toppar Ikea listan, med Volvo personvagnar på strax bakom och ICA på en tredjeplats.

– Syftet handlar om varför varumärket finns till på ett högre plan, vilken positiv roll man vill spela i kundens liv. Från tidigare års studier har vi lärt oss att företagen med störst tillväxtpotential betydligt oftare är drivna av ett tydligt högre syfte. Därför ville vi i år också mäta vilka som upplevs ha högst syfte, säger varumärkesexperten Johan Ekelin, grundare av LynxEye i ett pressmeddelande.

En färsk studie från USA visar att företag som upplevs ha ett starkt syfte har 1,7 gånger mer nöjda anställda, som dessutom är tre gånger benägna att stanna kvar. Studierna visar också att 89 procent anser att ett syftesdrivet företag levererar produkter eller tjänster av hög kvalitet. Vad som ligger uppfattningen om Ikea:s syfte är att de uppfattas vara nytänkande, ha en klar roll i framtiden och överlägset mest engagerade medarbetare. Volvos syfte drivs istället av att de ses som pålitliga, ärliga och upplevs vara Sveriges mest visionära företag. Ica förknippas i sin tur starkt med ansvarstagande; framförallt från ett socialt perspektiv, men också ur miljöhänsyn.

- Alla tre företagen på pallplats har en stark förankring i den svenska folksjälen och jobbar hårt med sina värderingar. Syftesdrivna företag har ofta en tydlig riktning, de vet vad de vill förbättra och förändra och engagerar kunden i att medverka till det, säger Johan Ekelin.

I botten av listan hittar vi många företag inom bank och försäkring. Branschjättarna inom området uppfattas tänka för lite nytt och driver ingen positiv fråga eller rörelse för förändring.

Listan över hur starkt syftet upplevs bland Sveriges 30 största företag:

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.