Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Swedbanks nya vd lovar raka besked

Publicerad: 5 november 2008, 12:42

Swedbank ska förbättra sin kommunikation. Det lovar bankens nye vd Michael Wolf – och nu ska kommunikationsavdelningen förstärkas. – Det finns utrymme att rekrytera mer personal, säger Thomas Backteman, kommunikationsansvarig, till Resume.se.


Idag utsågs Michael Wolf från Intrum Justitia till ny vd på Swedbank. Foto: Swedbank.

– Vi måste förstärka vår kommunikation med omvärlden och ständigt bli bättre på att presentera det vi gör och vad vi vill gentemot kunder, kapitalmarknad och media, säger han till di.se.

Swedbank har har kritiserats för sin krishantering och när banken nyligen tog in  Thomas Backteman från Brunswick Group som ny kommunikationsansvarig var det enligt Resume.se:s källor en tydlig markering internt, men även en råsop mot bankens husguru – JKL:s Anders Lindberg.

När Michael Wolf i dag presenterades som ny vd betonade han vikten av att förbättra kommunikationen. Banken ska bli tydligare vad gäller finansiering och produkter.

– Jag kan inte riktigt bedöma om den kritik som har riktats mot Swedbank har varit korrekt eller inte. Oavsett vilket är mitt budskap att vi måste vara duktiga på att lyssna. Vi måste förstärka vår kommunikation med omvärlden och ständigt bli bättre på att presentera det vi gör och vad vi vill gentemot kunder, kapitalmarknad och media, säger Michael Wolf till di.se.

Kommunikationsavdelningen på Swedbank har onekligen haft en del att stå i den senaste tiden och enligt Thomas Backteman är det aktuellt att rekrytera ett par personer.

Särskilt på pressavdelningen, som enbart består av presschefen Anna Sundblad och en assistent, behövs det mer folk.

– Det finns många duktiga medarbetare här, vi har en oerhört kompetent personal, men det finns utrymme att rekrytera mer personal, säger  Thomas Backteman till Resume.se.

Enligt Thomas Backteman fortsätter Swedbanks samarbete med Anders Lindberg.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.